fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

TURYSTYKA Biura podróży

208 milionów złotych za wycieczki odwołane z powodu pandemii

Fot. Adobe Stock
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłacił podróżnym, którzy nie mogli skorzystać z wykupionych w biurach podróży wycieczek, 208 milionów złotych. W sumie skorzystało z tej formy zwrotu około 90 tysięcy klientów biur podróży.

UFG podsumował działalność Turystycznego Funduszu Zwrotów, do którego do 31 grudnia 2020 roku mogli składać wnioski o zwrot pieniędzy za odwołane z powodu pandemii wyjazdy klienci biur podróży. Wnioski składali też organizatorzy turystyki – dopiero połączenie dokumentów dwóch stron daje rezultat w postaci przelania pieniędzy.

Zgodnie z ustawą antycovidową 31 grudnia TFG zakończył przyjmowanie wniosków. Od tamtej pory rozpatruje tylko te już złożone. Organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. W sumie dotyczyły one jednak kilkuset tysięcy osób i podmiotów, licząc z osobami które miały z nimi podróżować.

O zwrot środków dla swoich klientów wystąpiło 298 touroperatorów, odpowiadających za lwią część rynku turystycznego. Łączna kwota wynikająca z ich wniosków to prawie 280 milionów złotych. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, w tej puli są też wnioski dublujące się lub nieopłacone (organizator musi wnieść opłatę za każdą umowę, żeby jego klient był wzięty pod uwagę przy wypłacaniu zaliczek). Jeśli je odjąć – szacuje UFG – zostanie nie więcej niż około 260 milionów złotych.

Z tej ostatniej kwoty UFG wypłacił do dzisiaj ponad 208 milionów złotych, co stanowi prawie 80 procent wypłat.

Marek Niechciał, członek zarządu UFG, odpowiedzialny za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej, podkreśla, że środków wystarczy dla wszystkich. Rząd przewidział bowiem na ten cel 300 milionów złotych. Prawdopodobnie zostanie więc jeszcze około 40 milionów złotych nadwyżki.

– Organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG, pomagając nam eliminować rozbieżności między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych. Doceniamy ten intensywny kontakt z przedstawicielami branży – deklaruje Niechciał, cytowany w komunikacie UFG.

Pieniądze wypłacane przez TFP klientom to pożyczka zaciągana w imieniu touroperatorów, kredyt udzielony im na sześć lat.

Pozostała część wniosków ma być rozpatrzona w ciągu najbliższych tygodni – zapowiada UFG. I radzi, by podróżni zainteresowani statusem wniosków sprawdzali saldo rachunku bankowego wskazanego do zwrotu i zapoznawali się z komunikatami na swoich kontach w Portalu TFG, za pośrednictwem którego złożyli wnioski.

Wnioski, które jeszcze pozostały do oceny to m.in. takie, w których występują różnice w informacjach na temat liczby i wysokości wpłat poczynionych przez podróżnych, a danymi raportowanymi przez organizatorów. Wymagają poprawienia lub zweryfikowania. „Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza skierowanie wniosku na kolejny etap, którym jest wypłata środków. Podróżny dowie się o tym dzięki zmianie statusu swojego wniosku widocznej na koncie po zalogowaniu się do Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na koncie. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie termin rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego
w ustawie. Mając na uwadze całkowity czas oczekiwania przez podróżnych na zwrot wpłaconych przez nich środków, Fundusz kontaktuje się na bieżąco z organizatorami imprez turystycznych celem potwierdzenia przez nich płatności otrzymanych od podróżnych” – czytamy w komunikacie.

Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA