Cenzura zamiast wolności sztuki

Dyrektor Muzeum Narodowego Jerzy Miziołek usunął z wystawy wideo Katarzyny Kozyry i Natalii Lach-Lachowicz po zapytaniu ministra kultury Piotra Glińskiego.

Aktualizacja: 28.04.2019 19:30 Publikacja: 28.04.2019 18:49

Cenzura zamiast wolności sztuki

Foto: Agencja GAZETA

W tym roku Dzień Wolnej Sztuki obchodzony 27 kwietnia miał szczególną wymowę, tym bardziej że jego pierwsza, pilotażowa edycja odbyła się w 2011 r. właśnie w Muzeum Narodowym w Warszawie.

„Pojawili się ludzie, którzy nie zaglądają na co dzień do muzeum. Przyszli zaciekawieni zaproponowaną im formą obcowania ze sztuką – mniej, ale dokładniej, swobodniej. Byli zadowoleni, że mogą porozmawiać o tym, co oglądają" – opowiadała w ubiegłym roku Zuzanna Stańska, inicjatorka tej akcji.

Jednak w tym roku chętni do obcowania ze sztuką współczesną nie mogli się cieszyć oglądaniem kompletnej wystawy stałej Galerii Sztuki XX i XXI w. udostępnionej publiczności 19 stycznia 2013 r., a przygotowanej przez Piotra Rypsona, zwolnionego przez obecnego dyrektora MN Jerzego Miziołka. Z wystawy wycofane zostały dwie prace wideo autorstwa Natalii Lach-Lachowicz „Sztuka konsumpcyjna" z 1975 r. oraz Katarzyny Kozyry „Pojawienie się Lou Salome" z 2005 r.

Ta ostatnia jest interpretacją historii miłosno-filozoficzno-artystycznego trójkąta Lou (Luizy) Andreas-Salome, Fryderyka Nietzschego i jego ucznia Paula Ree. Zdjęcie przedstawiające Lou Salomé powożącej wózkiem zaprzężonym w Nietzschego i Paula Ree oraz film Liliany Cavani „Pomiędzy dobrem i złem" zainspirowały artystkę do realizacji własnego wideo. Jeśli chodzi o usunięcie pracy Natalii LL, pikanterii dodaje fakt, że jesienią ubiegłego roku ta artystka, dziś już klasyczka, na wniosek Agnieszki Morawińskiej, poprzedniej dyrektorki Muzeum Narodowego w Warszawie, otrzymała Nagrodę im. Rose Schapire, przyznawaną przez Towarzystwo Miłośników Kunsthalle w Hamburgu. Jej praca należąca do kanonu powszechnej historii sztuki, wielokrotnie reprodukowana, przyniosła artystce międzynarodowe uznanie.

Do tej pory Galeria Sztuki XX i XXI w. była jedyną w Warszawie wielką eksponowaną kolekcją sztuki ostatnich ponad 100 lat, w której najwcześniejsze prace pochodzą z pierwszej dekady ubiegłego stulecia, najnowsze zaś powstały w 2012 r. Widzowie mogli też oglądać prace multimedialne i filmy autorstwa m.in. Themersonów, Natalii Lach-Lachowicz, Józefa Robakowskiego, Oskara Dawickiego. Od 6 maja decyzją dyrektora muzeum Jerzego Miziołka – Galeria Sztuki XX i XXI w. ma zostać zamknięta w związku z całkowitą zmianą ekspozycji.

W rozmowie z Onetem Jerzy Miziołek powiedział, że jest przeciwny eksponowaniu dzieł, które mogą irytować wrażliwą młodzież.

Z kolei Ministerstwo Kultury poinformowało, że nie domagało się usuwania żadnych dzieł z wystawy. Oświadczyło, że sprawowanie nadzoru nad narodowymi instytucjami rozumie jako prawo do żądania wyjaśnień w kwestiach dotyczących prowadzonej przez nie działalności i o takie wyjaśnienia do dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie minister zwrócił się w związku ze skargą przesłaną w tej sprawie do ministerstwa. Jerzy Miziołek po takim pytaniu ministra ocenzurował wystawę.

W tym roku Dzień Wolnej Sztuki obchodzony 27 kwietnia miał szczególną wymowę, tym bardziej że jego pierwsza, pilotażowa edycja odbyła się w 2011 r. właśnie w Muzeum Narodowym w Warszawie.

„Pojawili się ludzie, którzy nie zaglądają na co dzień do muzeum. Przyszli zaciekawieni zaproponowaną im formą obcowania ze sztuką – mniej, ale dokładniej, swobodniej. Byli zadowoleni, że mogą porozmawiać o tym, co oglądają" – opowiadała w ubiegłym roku Zuzanna Stańska, inicjatorka tej akcji.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce