Artyści szukają raju

Alicja Łukasiak i Grzegorz Drozd przed kilku laty rozpoczęli wspólne azjatyckie podróże. W Indonezji znaleźli nowe inspiracje. Ona realizuje je w rzeźbie, on w malarstwie.

Publikacja: 09.04.2016 16:00

Foto: Fotorzepa/Monika Kuc

Wystawa „Rzeczy dla słońca" w galerii andel's Hotel Kraków prezentuje prace obojga artystów. Choć obrazy i rzeźby różni osobowość twórców i odmienne środki wyrazu, to zarazem łączy je fascynacja egzotyką oraz intensywnym kolorem, jaskrawo wyostrzonym przez słońce.

Na obrazach oglądamy dalekie oceany, fascynujące podwodne światy, kuszące plaże z palmami, gorące zachody słońca, a czasem także przedstawicieli lokalnej społeczności, żyjących zgodnie z własną tradycją. Z kolei rzeźby z porcelany, rafy koralowej i masy plastycznej przedstawiają najczęściej bajecznie kolorowe owady, a czasem też zwierzęta, które są mieszanką realnych gatunków i fantasmagorii artystki. Z daleka pociągają baśniową egzotyką, z bliska widać, że są to stwory drapieżne, walczące o byt jak w świecie prawdziwej natury.

Twórczość obojga artystów automatycznie podsuwa skojarzenie z ucieczką Paula Gauguina z Francji na Tahiti. Ale przecież było to z górą przed stu laty i jak wiemy, poszukiwanie przez Gauguina utraconego raju, mimo pięknych obrazów, zakończyło się porażką. Idylla na Tahiti pozostała podszyta smutkiem, a on nie znalazł tam odpowiedzi na zasadnicze egzystencjalne pytania: Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?

Jaki więc dzisiaj ma sens pójście śladem Gauguina? – Mimo że takie porównane może się narzucać – mówi „Rzeczpospolitej" Grzegorz Drozd – nie uciekaliśmy i nie szukaliśmy utraconego raju. Pojechaliśmy do Indonezji, by znaleźć tam nowe inspiracje artystyczne.

W Europie w sztuce postmodernizmu i konceptualizmu nie jest już ciekawie. Nieustanne powtarzanie tych samych gagów znudziło nas. Chcieliśmy zobaczyć coś nowego, czerpiąc z bezpośrednich przeżyć, a nie z przeglądarki internetowej. Po tych wyprawach powracamy do tradycyjnych metod tworzenia, chociaż robimy także filmy.

– Interesuje nas postawa człowieka wobec natury – dodaje Alicja Łukasiak. – W moich pracach opowiadam przede wszystkim o tym, w jaki sposób człowiek ją niszczy.

Jej rzeźba miniaturowego orangutana powstała na Borneo, gdzie populacja tych zwierząt gwałtownie spadła na skutek wycinania lasów i zakładania hodowlanych plantacji z użytkowymi palmami olejowymi. Artystka od ponad dekady podejmuje tematy nieetycznych zachowań człowieka wobec środowiska i nieodpowiedzialnych interwencji w życie planety, czemu poświęcona była jej wcześniejsza wystawa „Moje problemy światowe" w Zachęcie i obecna indywidualna „Struktura populacji" w Orońsku.

Nowe obrazy Drozda zapewne są zaskoczeniem dla tych, którzy znają go nie tylko jako malarza, ale także performera, twórcy różnych akcji i artystę wideo, współpracującego ze Zbigniewem Liberą, czy Robertem Kuśmirowskim. Wędrówka po Azji obojga twórców przypomina jednak podróż do źródeł, która ma nie tylko efekty artystyczne, ale i filozoficzne. Jednym z następnym ich projektów ma być książka.

Wystawa „Rzeczy dla słońca" czynna do 24 kwietnia

Wystawa „Rzeczy dla słońca" w galerii andel's Hotel Kraków prezentuje prace obojga artystów. Choć obrazy i rzeźby różni osobowość twórców i odmienne środki wyrazu, to zarazem łączy je fascynacja egzotyką oraz intensywnym kolorem, jaskrawo wyostrzonym przez słońce.

Na obrazach oglądamy dalekie oceany, fascynujące podwodne światy, kuszące plaże z palmami, gorące zachody słońca, a czasem także przedstawicieli lokalnej społeczności, żyjących zgodnie z własną tradycją. Z kolei rzeźby z porcelany, rafy koralowej i masy plastycznej przedstawiają najczęściej bajecznie kolorowe owady, a czasem też zwierzęta, które są mieszanką realnych gatunków i fantasmagorii artystki. Z daleka pociągają baśniową egzotyką, z bliska widać, że są to stwory drapieżne, walczące o byt jak w świecie prawdziwej natury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce