Królewskie wnętrza w nowych dekoracjach

Gabinet i garderoba króla Stanisława Augusta Poniatowskiego na Zamku Królewskim w Warszawie zyskały draperie i zasłony jak w XVIII wieku.

Publikacja: 14.04.2019 15:00

Królewskie wnętrza w nowych dekoracjach

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Zaprojektowano je na podstawie szkicu z 1792 roku królewskiego architekta i dekoratora, Jana Krystiana Kamsetzera. Tkaniny w tych reprezentacyjnych wnętrzach należały wówczas do najważniejszych i najdroższych elementów wystroju. Stanisław August bardzo je cenił. A artysta rzemieślnik Karol „Papa” Susson, który zamawiał materiały i zajmował się wykonaniem wszystkich dekoracji drzwi, okien, tronów, miał wysoką pozycję na dworze.

 

Wzorowane na historycznych draperie wykonano obecnie z zielonej włoskiej tafty i ozdobiono francuskim pasmanteriami. Materiały pomogła wyszukać u europejskich producentów  poznańska firma Ridex, wyspecjalizowana w pracach dekoratorskich w zabytkowych wnętrzach, m.in. w Zamku w Łańcucie i Pałacu w Rogalinie.

 – To pierwszy krok, który podjęliśmy, za  nim pójdą następne – zapowiada  prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku. – Jeszcze w tym roku będziemy wymieniać tkaniny w Galerii Królewiczowskiej. W następnym etapie przejdziemy do Sali Starej Audiencjonalnej, gdzie przymierzamy się do najtrudniejszego dzieła – wymiany  baldachimu, podniebia i zaplecka w podeście i samym tronie. Wykonanie tego projektu wymaga co najmniej trzech lat.

Kustosze Katarzyna Połujan i Maciej Choynowski przypominają, że gabinet i garderobę zaprojektował Jan Krystian Kamsetzer, ale nie zdążono tego projektu zrealizować, choć z inwentarza wiadomo, że wszystkie tkaniny były już przygotowane. Dopiero po odbudowie Zamku po II wojnie światowej zdecydowano się wrócić do tej pierwotnej koncepcji z  czasów stanisławowskich. Nie tylko w dekoracji tkanin, ale także w układzie obrazów na ścianie. 

W obecnych pracach wyposażenia garderoby i gabinetu króla uczestniczył także historyk sztuki i scenograf Maciej M. Putowski, znany jako scenograf z realizacji takich polskich filmów jak „Lalka”, „Sanatorium pod Klepsydrą”, „Brzezina”, „Ziemia obiecana”, „Zaklęte rewiry”, „Wesele”. Jest także autorem projektów wnętrz historycznych m.in. w Pałacu Biskupim w Kielcach, Domu Uphagena w Gdańsku, Pałacu Raczyńskich w Rogalinie

Uroczystości udostępnienia gabinetu i garderoby w nowych dekoracjach towarzyszyła prezentacja i uruchomienie unikatowego XVIII-wiecznego rotacyjnego zegara, znajdującego w zbiorach Zamku od 1992 roku . To dzieło słynnego francuskiego brązownika Claude Galle’a, pracującego m.in. przy wyposażeniu pałacu w Fontainebleau, a także zegarmistrza Ferdinanda Berthouda. 

Zegar ma kształt wazonu zdobionego  symbolicznymi figurami, okrągłą tarczę z cyframi i ukryty wewnątrz mechanizm. Od frontu widoczna jest plakieta z sygnaturą Berthauda, przedstawiający chłopca z ptakiem w ręce, trzepoczącym skrzydłami. Tego typu wykwintne zegary były chlubą kolekcji Stanisława Augusta. Dziś to bardzo rzadkie obiekty.

Zaprojektowano je na podstawie szkicu z 1792 roku królewskiego architekta i dekoratora, Jana Krystiana Kamsetzera. Tkaniny w tych reprezentacyjnych wnętrzach należały wówczas do najważniejszych i najdroższych elementów wystroju. Stanisław August bardzo je cenił. A artysta rzemieślnik Karol „Papa” Susson, który zamawiał materiały i zajmował się wykonaniem wszystkich dekoracji drzwi, okien, tronów, miał wysoką pozycję na dworze.

Wzorowane na historycznych draperie wykonano obecnie z zielonej włoskiej tafty i ozdobiono francuskim pasmanteriami. Materiały pomogła wyszukać u europejskich producentów  poznańska firma Ridex, wyspecjalizowana w pracach dekoratorskich w zabytkowych wnętrzach, m.in. w Zamku w Łańcucie i Pałacu w Rogalinie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce