Ekspozycja Piotra Dudaka zaskakuje sposobem obrazowania. Nasuwającym się skojarzeniem jest tu surrealizm i twórczość malarska René Magritte’a pełna zestawień dziwnych obiektów, brył geometrycznych, przeskalowań i linii tworzących aurę niedopowiedzenia.

 

Wystawa Galerii Obok ZPAF pokazuje również zamiłowanie autora do geometrii. Kompozycje fotograficzne „ubrane” w trójkątne bryły, poprzecinane są liniami. Pojawiające się na zdjęciach postacie, wydają się być jedynie podmiotami, które podporządkowane są nadrzędnej idei.

Fotografie Piotra Dudaka ze względu na technikę nawiązują również do tradycji polskiego przedwojennego montażu. Choć trudno odczytać symbolikę tych zdjęć, każdy może je interpretować po swojemu, odwołując się do teorii Junga czy Freuda, do modernistycznych tradycji ikonograficznych, czy własnej gry skojarzeń. Jak mówi sam autor wystawy, „fotografie wchodzące w skład cyklu są inspirowane doświadczaniem samotności i próbą znalezienia własnej tożsamości”.

- Każde ze zdjęć stanowi kolaż, wykonany między innymi z wykorzystaniem techniki wielokrotnej ekspozycji, a także maskowania obrazu. Bazą dla prac była fotografia cyfrowa — dodaje Piotr Dudak.

Piotr Dudak to młody twórca, jest studentem piątego roku Realizacji Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Swoje doświadczenie i umiejętności fotograficzne zdobywał w Technikum Fotograficznym nr 12 w Katowicach. Jest autorem cyklu „Projekt: Dworzec” – fotokastu upamiętniającego wyburzany w 2011 roku budynek katowickiego dworca głównego. Jest również reżyserem oraz operatorem etiud filmowych, pokazywanych na prestiżowych festiwalach filmowych w Europie.

Wystawę „Misterium transgresji w skali szarości” oglądać można do 9 marca w Galerii Obok ZPAF, przy ul. Plac Zamkowy 8 w Warszawie. Wstęp na wystawę jest wolny.