Krew - trudny temat

Od piątku w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN wystawa „Krew. Łączy i dzieli”. To wzbogacona wersja wystawy pokazywanej wcześniej w Jewish Muzeum w Londynie.

Aktualizacja: 13.10.2017 20:02 Publikacja: 13.10.2017 19:43

Foto: Anish Kapoor, Blood Cinema, 2000, własność prywatna, © Anish Kapoor, DACS 2017 fot. Magda Starowieyska / Muzeum POLIN

Zdjęcia użyte w artykule objęte są prawami autorskimi. Zakazuje się ich pobierania i przekazywania dalej

 

Ekspozycja dzieli się na pięć obszarów tematycznych: „Wiara i rytuał”, „Krew żydowska – krew chrześcijańska”, „Krew i rasa”, „Medycyna i genetyka” oraz „Krew i tożsamość”. Ten ostatni rozdział jest poszerzeniem wystawy o kontekst polski.

Jak mówiła Joanne Rosenthal, kuratorka pierwowzoru wystawy pokazywanej w Jewish Museum London, ekspozycja “Blood: Uniting and Dividing” konfrontowała widza z trudnymi pytaniami, celowo unikając oczywistych odpowiedzi. Taka ambicja towarzyszy też kuratorkom ekspozycji w POLIN - Małgorzacie Stolarskiej-Fronia i Natalii Andrzejewskiej, odpowiadającym za prezentację dzieł sztuki współczesnej.

– Moim zadaniem było dostosowanie tej wystawy dla polskiego odbiorcy – mówiła na konferencji prasowej Małgorzata Stolarska – Fronia. – Bardzo zależało nam, żeby podnieść aspekty związane z symboliką krwi, zrozumieniem judaizmu Żydów żyjących na naszych ziemiach. W pierwszych czterech modułach wystawy jest bardzo wiele tekstów, gęsto aż od narracji, informacji. Piąta część „Krew i tożsamość” usytuowana na antresoli, ma znaczenie bardziej emocjonalne, psychologiczne. Ma skłonić zwiedzających, by po zapoznaniu się z treścią wystawy, wrócili do osobistego rozumienia pojęcia krwi, zadali sobie pytanie czym jest – czy tylko płynem ustrojowym, czy może czymś o wiele więcej, dotykającym naszej tożsamości. Wyzwaniem tej wystawy jest także obalenie stereotypów, zwłaszcza w kontekście relacji chrześcijańsko-żydowskich.

Wystawa podejmująca wiele wątków pokazuje m.in. obyczaje i rytuały religijne związane z krwią oraz próbuje wyjaśnić przyczyny powstawania uprzedzeń i stereotypów. Widzowie mogą zobaczyć liczne materiały dokumentalne, ikonograficzne i multimedialne. 

Na wystawie znajdują się także obiekty pokazywane w Polsce po raz pierwszy. Tak jest w przypadku Anisha Kapoora, którego rzeźba „Blood Cinema” (2000) będąca czerwonym przeźroczystym okręgiem umieszczonym w masywnej połyskliwej obwolucie, eksponowana jest w holu głównym Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Także po raz pierwszy w Polsce pokazywana jest litografia Marca Chagalla „Kain i Abel” ze zbiorów Muzeum Marca Chagalla w Nicei. 

Do narracji wystawy włączono także prace współczesnych artystów. Wśród nich m.in. obraz „Bez tytułu (Permanent Star)” Piotra Uklańskiego (2013), a także kompozycję na papierze Moshe Gershuniego (1980), jednego z najbardziej znanych na świecie artystów izraelskich. Obejrzeć można film Artura Żmijewskiego „Polak w szafie” (2007), a także plakat grupy Twożywo (2009). 

Specjalnie na tę wystawę prace wykonały trzy polskie artystki: Eliza Proszczuk - sukienkę z błon jagnięcych wyszywaną czerwoną nicią; Doroty Buczkowska - mural - obraz Bogna Burska – video. 

Ekspozycji towarzyszyć będą wykłady, warsztaty, spektakle, pokazy filmów i oprowadzania kuratorskie. Szczegóły na stronie: www.polin.pl/krew

Wystawa potrwa do 29 stycznia 2018 roku.

Zdjęcia użyte w artykule objęte są prawami autorskimi. Zakazuje się ich pobierania i przekazywania dalej

Ekspozycja dzieli się na pięć obszarów tematycznych: „Wiara i rytuał”, „Krew żydowska – krew chrześcijańska”, „Krew i rasa”, „Medycyna i genetyka” oraz „Krew i tożsamość”. Ten ostatni rozdział jest poszerzeniem wystawy o kontekst polski.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce