Piękno i otchłań Wiednia

Stolica Austrii już szykuje atrakcje na rok 2018. Chce przypomnieć, że przełom XIX i XX wieku przyniósł wiele innowacji w w wielu dziedzinach sztuki, tworząc unikalny modernizm wiedeński.

Publikacja: 01.10.2017 07:30

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

W przyszłym roku stolica Austrii szczególnie będzie czcić czterech jego twórców: malarzy Gustava Klimta i Egona Schiele, architekta Otto Wagnera oraz grafika-designera Kolomana Mosera. Choć byli reprezentantami różnych generacji, to wszyscy zmarli w 1918 roku. Setna rocznica ich śmierci jest więc okazją do ogłoszenia w Austrii roku modernizmu pod hasłem „Piękno i otchłań”.

W Warszawie Biuro Promocji Miasta Wiednia/Wien Tourismus już zaprezentowało instalację „Korowód modernizmu”, zapowiadającą przyszłoroczne jubileuszowe wydarzenia. Instalację wieńczyła replika głowy Anioła z dachu budynku Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędnościowej w Wiedniu, zaprojektowanego przez Otto Wagnera. A na ramionach promocyjnej konstrukcji zawieszono reprodukcje fragmentów dzieł całej czwórki artystów.

Zadanie uczestników spotkania polegało na złożeniu tych „puzzli” w  wybrane  dzieła: autoportret Egona Schielego, symboliczną malarską kompozycje „Śmierć i życie” Gustava Klimta, projekt wnętrza w siedzibie gazety „Zeit” Otto Wagnera i znaczek z wizerunkiem Franciszka Józefa zaprojektowany przez Kolomana Mosera na jubileusz 60-lecia panowania cesarza.

Urodzony w 1841 roku Otto Wagner, najstarszy z przywołanych twórców, nazywany jest ojcem wiedeńskiego modernizmu. Zerwał w architekturze z historyzmem  i dał początek nowego XX-wiecznego stylu. Jego budowle spotykamy na wiedeńskich ulicach, m.in. to również stacje kolei miejskiej i kamienica Majolikahaus.

21 lat młodszy od niego Gustav Klimt był współzałożycielem wiedeńskiej secesji i najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu. Jego ornamentowe obrazy podszyte są  erotyką i zmysłowością, jak słynny „Pocałunek”, ale i poczuciem przemijania.  Z kolei Egon Schiele (rocznik 1890) wychodząc z reformatorskiej działalności secesji stworzył własny styl, wyrażający emocje przez deformację i stał się przedstawicielem ekspresjonizmu.

Koloman Moser (ur. w 1868) był uczniem Otto Wagnera, założycielem Wiedeńskich Warsztatów, gdzie upowszechniał nowe podejście do wzornictwa i grafiki. Uważał, że jeżeli ludzie będą otoczeni pięknem na co dzień, to życie będzie lepsze.

Największe zbiory Klimta i Schielego posiadają w Wiedniu  w stałych kolekcjach Belweder i Leopold Museum. W roku jubileuszowym będzie także wiele specjalnych ekspozycji poświęconych wiedeńskiemu modernizmowi.

Leopold Museum zapowiada zatem pokaz „Egon Schiele. Ekspresja i liryka” (marzec);Wien Museum –„Otto Wagner” (marzec wrzesień); Kunsthistorisches Museum  „Naga prawda. Klimt skonfrontowany” (luty-maj); Pawilon Secesji - „Wiedeńska secesja – Gustav Klimt, Koloman Moser i sztuka ich czasów” (marzec-październik); MAK – Muzeum Sztuki Stosowanej  prezentację prac Kolomana Mosera (grudzień). A Belweder nie tylko pokaże  Egona Schielego ze swej kolekcji  (czerwiec-wrzesień), ale planuje wystawę już na 2019 rok, przygotowywaną wspólnie z Van Gogh Museum w Amsterdamie, zatytułowaną „Klimt w międzynarodowym kontekście”.

W przyszłym roku stolica Austrii szczególnie będzie czcić czterech jego twórców: malarzy Gustava Klimta i Egona Schiele, architekta Otto Wagnera oraz grafika-designera Kolomana Mosera. Choć byli reprezentantami różnych generacji, to wszyscy zmarli w 1918 roku. Setna rocznica ich śmierci jest więc okazją do ogłoszenia w Austrii roku modernizmu pod hasłem „Piękno i otchłań”.

W Warszawie Biuro Promocji Miasta Wiednia/Wien Tourismus już zaprezentowało instalację „Korowód modernizmu”, zapowiadającą przyszłoroczne jubileuszowe wydarzenia. Instalację wieńczyła replika głowy Anioła z dachu budynku Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędnościowej w Wiedniu, zaprojektowanego przez Otto Wagnera. A na ramionach promocyjnej konstrukcji zawieszono reprodukcje fragmentów dzieł całej czwórki artystów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce