Sztuka

Wyobraźnia potrzebna w muzeum

materiały
Pracownia Nizio Design International, która projektowała ekspozycje Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, zaprasza tym razem na własną.

Okazją jest 15-lecie istnienia pracowni, a wystawę oglądać można w Galerii Nizio w swym studio na warszawskiej Pradze Północ przy ul. Inżynierskiej 3/4. Przypomniano wszystkie najważniejsze realizacje pracowni, specjalizującej się przede wszystkim w projektowaniu przestrzeni muzealnych i ekspozycji.

Nizio Design International założył w 2002 roku Mirosław Nizio, po powrocie z kilkunastoletniego pobytu w USA, gdzie studiował projektowanie wnętrz w Nowym Jorku i debiutował w zawodzie. Jego własna pracownia zaczęła działalność od opracowania ekspozycji Muzeum Powstania Warszawskiego.

– To było przedsięwzięcie absolutnie pionierskie. Wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo zrobić nowoczesną wystawę o wydarzeniu tak bolesnym, jak Powstanie Warszawskie – wspomina Mirosław Nizio. –. Powstała interaktywna wystawa, która jest wyważona pod względem formalnym, wierna historii i przystępna dla zwiedzającycht. Ta pierwsza w Polsce narracyjna ekspozycja, wykorzystującą multimedi, stała się wzorem dla wielu innych realizacji o podobnym charakterze. I chociaż budziła kontrowersje, jest uważana za modelowy przykład opowiadania historii, aktywnie angażujący widza.

Równie silnie działa na wyobraźnię wystawa główna w Muzeum POLIN, zatytułowana „1000 lat historii Żydów Polskich”, obejmująca osiem galerii o powierzchni 4 000 m kw., w których centralnym punktem jest zrekonstruowana drewniana synagoga z Gwoźdźca. Potężną ekspozycję wypełnia specjalnie projektowana scenografia, multimedia i stanowiska interaktywne. O tym projekcie Mirosław Nizio mówi, że to największe wyzwanie w jego karierze. – Dzięki temu projektowi rozwinąłem się jako architekt, artysta, projektant, manager – dodaje.

Wiele innych projektów z jego pracowni także przykuwa uwagę. Oryginalną formę ma nietypowe muzeum Świętokrzyski Sztetl w Chmielniku, utworzone w zrewitalizowanej XVIII-wiecznej synagodze. Nie jest to tradycyjne muzeum, tylko nowocześnie rozumiane miejsce pamięci, w którym ważną rolę odgrywa architektura przestrzeni. Szczególne wrażenie wywiera transparentna szklana bima wykonana z kilku ton szkła.

Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie, także w Świętokrzyskiem, wygląda jak ekspresyjna rzeźba. Betonowa bryła składa się z jedenastu porozcinanych modułów, przypominających spalone szkielety budynków. Miejsce to upamiętnia ofiary wojny z wielu polskich wsi. Michniów jest ich symbolem. W czasie okupacji mieszkańcy wsi współpracowali z działającymi w świętokrzyskich lasach partyzantami. Większość z nich zginęła w 1943 roku podczas niemieckiej pacyfikacji.

Dużym wyzwaniem dla architektów było też przekształcenie dawnej kopalni „Julia” w Wałbrzychu w nowoczesną „Starą Kopalnię -Centrum Nauki i Sztuki”. Powstał unikalny na skalę europejską kompleks, tłumnie odwiedzany przez turystów, obejmujący naziemne budowle górnicze oraz trasę podziemną.

Ostatnio pracownia Nizio Design International zwyciężyła w konkursie na Interaktywne Centrum Bajki i Animacji przy Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. Ten projekt zakłada połączenie muzeum i parku rozrywki, jakie spotyka sie w zagranicznych studiach filmowych. Centrum będzie bazować na bogatym dorobku Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku Białej (słynącego m.in. z seriali z Bolkiem i Lolkiem oraz psem Reksiem). Ma powstać do 2020 roku.

Do projektów tej pracowni należą m.in. także Galeria Sztuki Starożytnej w stołecznym Muzeum Narodowym, Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie, Park Rekreacyjny Zoom Natury w Janowie Lubelskim, Muzeum „Wrota Bitwy Warszawskiej 1920 roku” w Ossowie.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL