Jak Uklański widzi powstanie warszawskie

20 kwietnia na Aukcję Nowej Sztuki w Desie Unicum w Warszawie trafią prace gwiazd współczesnej polskiej sceny artystycznej: Piotra Uklańskiego, Zbigniewa Libery, Pawła Althamera, Wilhelma Sasnala, Marcina Maciejowskiego, Rafała Bujnowskiego, Jakuba Juliana Ziółkowskiego.

Aktualizacja: 16.04.2017 12:32 Publikacja: 16.04.2017 12:24

Foto: materiały prasowe/DESA Unicum

Ten wyjątkowo szeroki wybór na pewno przyciągnie uwagę kolekcjonerów.

Wielkoformatowe białe płótno skropione czerwonym tuszem Piotra Uklańskiego na pozór wydaje się abstrakcyjne, utrzymane w duchu amerykańskiego abstrakcyjnego ekspresjonizmu, ale tytuł „Powstanie Warszawskie 1944 – Sadyba” podsuwa w pełni realne skojarzenia. Odnosi się wprost do jednej z bitew stoczonych w czasie powstania. Obraz pochodzi z serii „Biało Czerwonej”, w której artysta zastanawia się nad naszą tożsamością narodową, interpretacją przeszłości i mitów narosłych wokół niej. Cena wywoławcza 140 tys. zł (estymacja 250-400 tys. złotych).

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w 2006 roku „Naziści” Uklańskiego osiągnęli cenę 568 tysięcy funtów, co jest jedną z najwyższych wycen pracy polskiego artysty współczesnego.

Wilhelm Sasnal ma także bardzo wysokie notowania na międzynarodowym rynku sztuki, od kiedy jego tryptyk „Palące dziewczyny” został sprzedany w londyńskim domu aukcyjnym Philips de Pury za 457 tys. dol. (w 2008 roku).
Na obecnej aukcji Desy znajdą się dwa jego płótno bez tytułu, zredukowane do czerni i szarości; bardziej malarski wyceniono na 60 tys. zł; a zbliżony do komiksowego rysunku na 80 tys. złotych.

Zbigniew Libera to kolejne mocne nazwisko, widoczne przede wszystkim w obiegu galeryjnym. Przedstawiciel nurtu sztuki krytycznej, znany jest z wielu kontrowersyjnych prac, m.in. projektu „Lego. Obóz koncentracyjny”. W Desie licytowana będzie autorski egzemplarz opakowania (wydruk laserowy) tych „klocków” za 24 tys. zł. A także fotografia „Robotnicy” z cyklu „Pozytywy”, przedstawiająca indiańskich partyzantów, przedzierających się przez zarośla – za 8 tys. złotych.

Obrazy Marcina Maciejowskiego i Rafała Bujnowskiego, wywodzących się z legendarnej Grupy Ładnie, zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Ich prace łączące hiperrealizm z komiksowym ujęciem są komentarzem do różnych zdarzeń. Dwa wystawione obrazy Marcina Maciejowskiego maja konteksty społeczno-polityczne. „Rutkowski Patrol” (28 tys.) pokazuje z nutą ironii scenę zatrzymania podejrzanego przez detektywa Krzysztofa Rutkowskiego. A „Bez tytułu” (cena wywoławcza 18 tys. zł) przypomina wystąpienia lidera „Samoobrony”, mimo że postacie mają zatarte twarze.

Natomiast Rafał Bujnowski w „Schemacie malowania papieża”, multiplikuje wizerunek Jana Pawła II, rozważając kwestię relacji między kopią i oryginałem , między popkulturowym ujęciem tematu a doświadczeniem duchowym.
Cena wywoławcza obrazu 130 tys. złotych.

Miniaturowa „Lalka” Pawła Althamera (cena 3 tys. zł), groteskowo charakteryzująca postać, pochodzi z lat 90., czyli z wczesnego okresu twórczości wszechstronnego artysty, cenionego dziś nie tylko jako rzeźbiarza, ale również twórcy instalacji, filmów i akcji o społeczno–utopijnych kontekstach.

Jakub Julian Ziółkowski, zdobył uznanie jako twórca erudycyjnych, a zarazem pełnych fantazji obrazów, gęstych od wielokulturowych odniesień Na aukcji można licytować jego pełną barw halucynogenną temperę w stylistyce odwołująca się do Witkacego (cena 30 tys. złotych).

Pełna lista aukcyjna liczy prawie 70 obiektów, wśród których są też m.in. prace Jadwigi Sawickiej, Agaty Bogackiej, Pauliny Ołowskiej, Zbigniewa Rogalskiego, Maurycego Gomulickiego, Karola Radziszewskiego, Radka Szlagi, Honzy Zamojskiego, Tymka Borowskiego, Slawka Czajkowskiego (Zbioka), Bartosza Kokosińskiego, Normana Leto.

Wystawa przedaukcyjna w Domu Aukcyjnym Desa Unicum, ul. Marszałkowska 34/50 czynna do 20 kwietnia. Aukcja Nowej Sztuki: 20 kwietnia o godz. 19

Ten wyjątkowo szeroki wybór na pewno przyciągnie uwagę kolekcjonerów.

Wielkoformatowe białe płótno skropione czerwonym tuszem Piotra Uklańskiego na pozór wydaje się abstrakcyjne, utrzymane w duchu amerykańskiego abstrakcyjnego ekspresjonizmu, ale tytuł „Powstanie Warszawskie 1944 – Sadyba” podsuwa w pełni realne skojarzenia. Odnosi się wprost do jednej z bitew stoczonych w czasie powstania. Obraz pochodzi z serii „Biało Czerwonej”, w której artysta zastanawia się nad naszą tożsamością narodową, interpretacją przeszłości i mitów narosłych wokół niej. Cena wywoławcza 140 tys. zł (estymacja 250-400 tys. złotych).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce