fbTrack
REKLAMA

Styl życia

Papieros i e-papieros to fałszywi przyjaciele. Trwa kampania #STOPFEJKFRIENDS

Palenie osłabia układ odpornościowy, a palacze gorzej przechodzą zakażenie COVID-19. Jak ważna jest profilaktyka zdrowotna przekonaliśmy się w ostatnich miesiącach. Kampania Ministerstwa Zdrowia #STOPFEJKFIRENDS skierowana jest do osób w wieku 15-18 lat. Jej celem jest promowanie mody na niepalenie, a także uświadomienie młodym ludziom, że nałóg nikotynowy psuje zdrowia, ale także relacje z bliskimi.

Co drugi nastolatek pali!

Kampanię poprzedziły badania. Ich wyniki są szokujące! W ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna przebadano postawy i zachowania młodzieży (15-18 lat) odnośnie palenia papierosów. Badania przeprowadzono metodą CAWI na próbie ogólnopolskiej. Jednoznacznie z nich wynika, że polskie nastolatki regularnie palą papierosy, zarówno tradycyjne jak i elektroniczne. Inicjację nikotynową przechodzą zwykle w wieku 12-14, a nawet 8 lat! Niechlubny prym wiodą tzw. elektryki, można je kupić bez problemu, łatwo się z nimi ukryć w domu i w szkole, a do tego młodzi wierzą, że są mniej szkodliwe! Ponad połowa jest uzależniona i przyznaje się do palenia kilka razy w tygodniu. Większość polskich nastolatków (56%) sięga po wyroby tytoniowe częściej niż raz w tygodniu. Taka intensywność w prosty sposób prowadzi do uzależnienia.

Zdrowie nie jest najważniejsze

Nastolatki zdają sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych palenia, ale uważają, że dotyczą osób starszych. Wiedzą, że palenie wyrobów tytoniowych powoduje zadyszkę, kaszel palacza, pożółkłe zęby i palce, ryzyko zachorowania na 14 różnych nowotworów. 75% nastolatków wie, co może ich spotkać, ale niewiele sobie z tego robi. Przykre konsekwencje palenia są zbyt odległe w czasie, a perspektywa dwudziestu czy trzydziestu lat, to dla nich cała wieczność. Dla młodzieży są cenniejsze od ich zdrowia – przyjaźni, autentyczności i zaufania.

 W sidłach e-papierosa

Nowa formuła dostarczania nikotyny do organizmu w dość krótkim czasie zyskała dużą popularność wśród nastolatków. E-papierosy kuszą brakiem nieprzyjemnego zapachu, różnymi smakami i aromatami. Nikotyna ukryta pod tymi syntetycznie wytworzonymi zapachami, pozwala łatwiej ukrywać swój nałóg przed rodzicami i w szkole. Opinia o e-papierosach jest nieznacznie lepsza od opinii o papierosach tradycyjnych. 40% młodych Polaków uznaje, że e-papierosy są tak samo szkodliwe dla zdrowia jak tradycyjne. Natomiast 35% uważa e-papierosy za bezpieczniejsze!

Pomysł na FEJKA

Paweł Mikusek, strateg Fabryki Komunikacji Społecznej, twórca kampanii #STOPFEJKFRIENDS: „Kampanii antynikotynowych straszących nastolatków konsekwencjami zdrowotnymi jest wiele. Nie działają. Podeszliśmy więc do tematu inaczej, pokazujemy nałóg jako fałszywego przyjaciela. Przyjaźń, zaufanie i autentyczność są dla młodych ludzi cenniejsze od zdrowia.” Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem, podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem, powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić. #STOPFEJKFRIENDS to pierwsza kampania w Polsce, która na równi stawia papierosy i e-papierosy, podejmując temat uzależnienia od syntetycznej nikotyny.  Gdy ruszyła kampania, młodych internautów oburzyło postawienie znaku równości między papierosami i e-papierosami. Tak silne jest przekonanie, że tzw. elektryk to nic złego.

Profilaktyka to podstawa

Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski, inicjator kampanii #STOPFEJKFRIENDS, podkreśla: "Profilaktyka zdrowia jest jednym z największych wyzwań Ministerstwa. Na tym polu wykazujemy wiele inicjatyw. W lutym 2020 r. zainicjowaliśmy Narodową Strategię Onkologiczną (NSO). Równocześnie prowadzimy działania profilaktyczne i edukacyjne skierowane do młodzieży, których przykładem jest kampania #STOPFEJKFRIENDS".

Poznaj FEJKA                                                                            

W grudniu 2019 roku został wyprodukowany spot oraz pięć krótkich form video, wykorzystywanych w kampanii internetowej, prowadzonej w serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie.

W kampanię zaangażowało się 50 influencerów – współczesne autorytety nastolatków, którzy publikują w swoich kanałach video-opowieści o sytuacjach, w których zetknęli się z „fejk friends” w realu. Influencerzy dodają hasztag kampanii #STOPFEJKFRIENDS i przestrzegają przed fałszywymi przyjaciółmi: papierosem i e-papierosem. W kampanii wzięli udział m.in.: Littlemooonster96, Macadamian Girl, Rafał Gębura, Matura to Bzdura.

W 2020 roku działania zostaną poszerzone o kampanię outdoor, interaktywną wystawę oraz program edukacyjny, którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego. Najlepszy pomysł zostanie zrealizowany, a zwycięska szkoła zaproszona na profesjonalny plan zdjęciowy.

COVID-19 – palacze chorują częściej

Pandemia koronawirusa zmieniła naszą rzeczywistość, więc nie sposób o niej nie wspomnieć również w kontekście kampanii. Naukowcy są zgodni – zarówno osoby palące papierosy, jak i wapujące, znacznie ciężej przechodzą infekcję koronawirusem. Wnioski te potwierdza ekspert kampanii #STOPFEJKFRIENDS dr hab. Łukasz Balwicki: „Zarówno palenie jak i wapowanie upośledza odporność immunologiczną płuc. Substancje zawarte w dymie i aerozolu uszkadzają m.in. rzęski w drzewie oskrzelowym, których zadaniem jest oczyszczanie płuc. To zarówno sprzyja infekcji, jak i pogarsza jej przebieg. Badania pokazują, że palacze częściej zapadają na COVID-19 i mieli cięższy przebieg choroby.”

Zajrzyj na stronę www.stopfejkfriends.pl i wyrzuć z życia fałszywego przyjaciela!

Partnerem merytorycznym kampanii jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny.

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej w październiku i listopadzie 2019 r. na zlecenie Ministerstwa Zdrowia. 

Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.


Materiał Promocyjny

 

    

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA