Dobre życie

Tak brzmi przewodnie hasło tegorocznego Łódź Design Festival, który rozpoczął się w ten weekend i trwa do 26 maja

Aktualizacja: 20.05.2019 12:11 Publikacja: 20.05.2019 12:04

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

To już 13 edycja jednego z najważniejszych festiwali designu w Polsce, pozwalającego poznać aktualne trendy i kierunki światowego wzornictwie.

Dla każdego dobre życie oznacza co innego. Instalacja otwierająca festiwal podsuwa różne odpowiedzi: pieniądze, seks, życie pełne przygód, rodzina, ale być może też sztuka, ekologia i natura.

Twórcy i uczestnicy festiwalu przekonują, że obecnie design nie oznacza już tylko zaspokojenie potrzeby luksusu i komfortu. Twórcy dbają również o zrównoważony rozwój,  środowisko naturalne i relacje społeczne. Jeśli chcemy żyć lepiej, dostrzegamy związki miedzy współczesnymi zagrożeniami a przyszłością naszej cywilizacji nie możemy być obojętni na wszystkie sprawy, które mają poważny wpływ na jakość naszego życia

Projektanci dzielą się swymi   pomysłami na lepsze życie na wystawach, prezentowanych w łódzkim  Art_Inkubatorze w Fabryce Sztuki w przy ul. Tymienieckiego 3. Na przykład wystawa „Office of the future”, zaaranżowana jako architektoniczna instalacja pełna zieleni, przybliża rozmaite rozwiązania, proponowane przez młodych twórców, które mogą sprawić, że przestrzeń w biurowcach stanie się przyjazna dla pracowników i nie tylko będzie stymulować ich wydajność, ale i troszczyć się o ich samopoczucie, łagodząc stres, czy poczucie monotonii. Proponują wnętrza dostosowane do indywidualnych potrzeb, ergonomiczne meble, dużo zieleni w otoczeniu. I zakładają skrócenie czasu, jaki będziemy spędzać w biurach przyszłości.

Przestrzenie „Eko-eksperymentarium” zachęca dzieci i dorosłych do uruchomienia wyobraźni i praktycznych ćwiczeń, co robić, by na co dzień żyć bardziej ekologicznie i nie marnować  wody, czy nie niszczyć środowiska tonami plastikowych odpadów. I przekonują, że świat można zacząć zmieniać nawet nie wychodząc z domu.  

Choć szeroka debata też niewątpliwie jest potrzebna, o czym świadczył dynamiczny „Archiblok: Dobre miasto” z udziałem architektów z różnych miast Polski, którzy dzielili się urbanistycznymi doświadczeniami i proponowali własne wizje miast przyszłości. 

Wystawa „Projektowanie z empatią” prezentuje sieć ośrodków Maggie’s Centre w Wielkiej Brytanii, tworzonych przy oddziałach onkologicznych, w których  projektowanie angażowali  się najwięksi twórcy architektury, m.in. Frank Ghery, Zaha Hadid, Richard Rogers, Rem Koolhaas, Norman Foster, nie biorąc za to wynagrodzenie. Ich architektura ma wspomagać ciężko chorych, działając także na ich samopoczucie. Inicjatorka holistycznego pomysłu była nieżyjąca już pisarka i architektka krajobrazu  Maggie Keswick Jencks i jej mąż krytyk architektury Charles Jencks. Część z tych projektów, m.in. Zahy Hadid i Normana Fostera została zrealizowana.

 „Modowa rewolucja - przyszłość tekstyliów”, przygotowana przez Instytut Szwedzki, ma z kolei uwrażliwić nas jako konsumentów na potrzebę dokonywaniu świadomych wyborów. Propaguje modę z materiałów przyjaznych dla środowiska, wydłużanie żywotności odzieży, recykling i rozwagę zamiast zakupowych szaleństw.

Zagranicznymi gośćmi ŁDF są  w tym roku: hiszpański projektant o międzynarodowej sławie  Jaime Hayón i sztokholmskie biuro projektowe „Form Us With Love:

Hayón  zrealizował w łódzkim Muzeum Włókiennictwa premierowa „MASQUEMASK Installation”. 

Jak sam mówi, jej koncepcja polega na „ stworzenie szeregu masek, twarzy, inspirowanych grafiką i bardzo osobistym, trójwymiarowym wszechświatem kolorów, linii i motywów.” W wielkoformatowych maskach, tkanych z wełny, można znaleźć inspiracje zaczerpnięte z wielu  kultur - wpływy mezopotamskie, meksykańskie, rzymskie, śródziemnomorskie.

 W realizację projektu zaangażowany był zespól białostockiej  Angelli, producenta dywanów, który zużył 130 km wełnianej przędzy do stworzenia14 niepowtarzalnych masek. 

A Form Us With Love, współpracujące z takimi markami, jak Cappellini, IKEA Group i MDD, zrealizowało w łódzkim Centrum Festiwalowym przy Tymienieckiego wystawę „Na styku kultury i przemysłu” , pokazującą, jak przebiega ich proces projektowania. 25  maja odbędzie się także spotkanie szwedzkich projektantów z polską publicznością (o godz.16)

Festiwalowi tradycyjnie towarzyszą konkursy. Podczas otwarcia ogłoszono laureatów międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów make me! Nagrodę główną, - Paradyż Award  (50 tys. zł) otrzymali Patrick Henry Nagel i Nils Körner (Haus Otto)  z Niemiec za projekt „One Dollar Glasses”. Jak tłumaczą, na całym świecie ponad 150 milionów ludzi potrzebuje okularów, ale często nie mają na nie środków finansowych, zwłaszcza w krajach rozwijających się. Zainspirowało ich to do zbadania możliwości samodzielnego wyprodukowania okularów z drutu, za mniej niż jednego dolara. Nagrodę specjalną w wysokości 10 tys. zł, ufundowaną przez Łódź Design Festival, otrzymał Mateusz Mioduszewski za projekt „ASHka - ceramika z popiołu”.

Na gali finałowej 25 maja poznamy zwycięzców plebiscytu must have! , upowszechniającego dobry polski design.

Więcej znaleźć można TUTAJ 

To już 13 edycja jednego z najważniejszych festiwali designu w Polsce, pozwalającego poznać aktualne trendy i kierunki światowego wzornictwie.

Dla każdego dobre życie oznacza co innego. Instalacja otwierająca festiwal podsuwa różne odpowiedzi: pieniądze, seks, życie pełne przygód, rodzina, ale być może też sztuka, ekologia i natura.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Kultura
Zmarł Leszek Długosz
Kultura
Timothée Chalamet wyrównał rekord Johna Travolty sprzed 40 lat
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podaje datę otwarcia
Kultura
Malarski instynkt Sharon Stone