fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Styl życia

Zasady kobiecej mody biznesowej

Nasz ubiór mówi więcej, niż chcielibyśmy. Dlatego pracując w biznesie, na wysokich stanowiskach czy w polityce wymaga się od nas specjalnego dress codu. Określone zasady, sposób noszenia, a nawet marki wpływają na nasz wizerunek i tworzą całość, która ma zakomunikować społeczeństwu nasz status społeczny.

Codzienny mundurek czy wyznacznik statusu społecznego?

Kobiecy dress code w biznesie zakładał, że strój ma przypominać ten męski – nie był to przypadkowy zabieg, ale miał na celu zrównanie płci i dodanie pewności siebie kobietom. Stąd wszelkie przejawy kobiecości, jak falbanki czy drobne wzorki były odrzucone na rzecz garnituru wzorowanego na męskim. Szczególnie zaobserwować to możemy w latach 80., gdy kobiety nosiły marynarki z doczepianymi poduszkami i spodnie z wysokim stanem. Dzisiaj spódnica i elegancka sukienka są jak najbardziej mile widziane, jednak ich długość powinna sięgać do kolan lub sześć centymetrów za kolano i posiadać minimalistyczny krój, najlepiej blisko ciała. Idealnym strojem biznesowym jest kostium składający się z marynarki, spódnicy lub spodni i koszuli. W przypadku spodni również obowiązują ścisłe zasady: muszą być długie do kostek i niezbyt obcisłe. Jednocześnie odzież damska mimo wszystko dopuszcza o wiele więcej niż męski strój biznesowy. Zwróćmy uwagę również na buty: zawsze wymagane jest pełne obuwie, najlepiej na klasycznym słupku, ale na bardzo wysokich stanowiskach możemy sobie pozwolić na szpilki. Niezależnie od temperatury na zewnątrz, jeśli wybieramy spódnicę lub sukienkę musimy założyć cieliste, matowe rajstopy.

Na kim warto się wzorować, by podpatrzeć ciekawe pomysły na stylizacje? Na pewno jedną z ciekawiej ubranych postaci jest główna bohaterka serialu „House of Cards” Claire Underwood, na której stylizacjach – nosi genialne garsonki i biznesowe sukienki – często wzorują się styliści naszej pierwszej damy, Agaty Dudy. Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie stylizacje będą idealne w modzie biznesowej – niemniej te spełniające wymogi opisane powyżej jak najbardziej.

Magia kolorów

Poza szeregiem wymogów odnośnie długości spódnicy czy dopuszczalnego rodzaju obcasa, musimy również zwrócić uwagę na kolory. W biznesie mówi się, że „orły są szare, a papugi kolorowe”, dlatego wymaga się odpowiedniej tonacji kolorystycznej. Kolorem numer jeden jest oczywiście granat, który budzi zaufanie i buduje odpowiedni dystans. Warto zauważyć, że ten kolor lubią też kobiety na wysokich stanowiskach państwowych, że wspomnimy chociaż dwie byłe panie premier: Ewę Kopacz i Beatę Szydło. Ten kolor absolutnie nie jest przypadkowy, ale został precyzyjnie dobrany przez stylistów i specjalistów od komunikacji pozawerbalnej.

Innymi dopuszczalnymi kolorami są grafit, szarości i beże. Zdecydowanie unikajmy czerni, która jest kolorem wieczorowym. Wybierając koszule, zdecydujmy się na biel lub jasnoniebieski, na mniej formalne spotkanie możemy sobie pozwolić na bladoróżowy kolor. W przypadku dodatków: butów i torebek najlepiej sprawdzi się czerń, brąz lub beż. W przypadku obuwia – im ciemniejsze buty tym lepiej.

Wielkie znaczenie niewielkich dodatków

Kobiety uwielbiają torebki, jednak moda biznesowa również i tutaj stawia szereg wymogów. Przede wszystkim musi być ona minimalistyczna, bez zbędnych ozdób, wiszących chwostów czy dopinek. Najlepiej, by była czarna lub beżowa, niezbyt mała – może przypominać lekko męską teczkę. Musimy również zwrócić uwagę, by nie była wykonana ze zbyt błyszczącej skóry – daje to nieelegancki i nieprofesjonalny wygląd.

Biżuteria w stroju biznesowym jest oczywiście dopuszczalna, ale i tu spotykamy się z szeregiem wymogów. Po pierwsze, zasady mody biznesowej regulują dopuszczalną jej ilość: możemy sobie pozwolić na maksymalnie dwa pierścionki, najczęściej obrączkę i zaręczynowy, chyba, że nie jesteśmy w związku, wówczas mogą być dwa dowolne, o ile spełniają wymogi. Dopuszczalne są oczywiście kolczyki, pod warunkiem, że są niewielkie, preferowane są te typu wkrętki.Również niewielki, delikatny naszyjnik spełnia te restrykcyjne wymagania. Biżuteria musi być ze szlachetnego kruszcu, preferuje się białe złoto, srebro i platynę, choć coraz częściej dopuszcza się również żółte złoto. Obostrzenia dotyczą również kamieni: zdecydowanie powinny być to diamenty, brylanty lub cyrkonie, ew. inne kamienie przezroczystej barwy – kolorów unikamy. Niedopuszczalne są również komplety biżuterii, uważane za wieczorowe. Z kolei bardzo pożądanym dodatkiem, zarówno u pań, jak i panów, są zegarki. Tutaj musimy szczególnie zwrócić uwagę na to, by była to marka o odpowiedniej renomie: mile widziane są przede wszystkim zegarki szwajcarskie i japońskie, takich marek jak Tag Heuer, Rado, Citizen, Atlantic, Certina czy Tissot. Oczywiście im lepsza marka, tym wyższy nasz status społeczny w oczach partnerów biznesowych.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA