Jednak – co zauważają sami policjanci – zmieniają się też postawy kierowców.
– Mniejsza jest tolerancja na piractwo innych uczestników ruchu drogowego i łamanie przepisów – uważa Alicja Śledziona, rzeczniczka Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Na nasze skrzynki e-mailowe „Stop piratom drogowym" częściej dostajemy filmiki dokumentujące przekraczanie prędkości i inne nadużycia – dodaje rzeczniczka. Jak ocenia, więcej jest zdecydowanych reakcji na nietrzeźwych kierowców (tych także w tym roku było mniej – o, 4,6 tys.).
Lepsze drogi i radary
Jeszcze nikt tego nie zmierzył, ale – według ekspertów – ważną rolę w dyscyplinowaniu kierowców odegrały powracające na drogi fotoradary.
– Powrót tych urządzeń, wzmożone kontrole policji, a także rozbudowa nowoczesnej infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej, oraz kampanie edukacyjne skierowane do wszystkich uczestników ruchu drogowego, realizowane także przez nas, wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego, i dodaje, że warto pokusić się o badania, które wskażą, czemu najbardziej zawdzięczamy poprawę.
Jak oceniają specjaliści, wpływ na nią mają również lepsze drogi. – Sukcesywnie oddajemy do użytku m.in. drogi ekspresowe, które poprawiają bezpieczeństwo, ponieważ dostępność do nich jest tylko poprzez węzły drogowe. Nie można w każdym momencie z drogi bocznej wjechać na trasę ekspresową, a to zmniejsza możliwość wypadków – mówi z kolei Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka Mazowieckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z kolei na spadek liczby zabitych – ocenia – wpływ ma fakt, iż wzdłuż budowanych tras stawiane są bariery, a np. w miejscach zjazdów instalowane zabezpieczenia „poduszki", tzn. osłony zderzeniowe. Dzięki nim w razie kraksy jej skutki są mniej dotkliwe.