Firmom jest dzisiaj trudno nie tylko znaleźć pracowników, ale także ich zatrzymać. Czy to naturalny efekt sytuacji na rynku pracy?
Magdalena Warzybok: Rzeczywiście, w ciągu ostatniego roku zanotowaliśmy w naszych badaniach znaczący spadek lojalności pracowników, na co wpływa rekordowo niskie bezrobocie i duży wybór ofert pracy. Co więcej, w zeszłym roku, po raz pierwszy od kilkunastu lat badań, nastąpił wyraźny spadek zaangażowania i lojalności osób z długim stażem w danej firmie. Dotychczas zaangażowanie pracownika było wysokie, gdy zaczynał pracę, potem malało w okolicach drugiego–trzeciego roku, ale gdy przetrwał w organizacji pięć lat, znów wzrastało.
A jak jest teraz?
Zaangażowanie, w tym lojalność długoterminowych pracowników, mocno spadło przy jednocześnie zwiększającym się poczuciu, że gdybym chcieli, to z łatwością mogliby znaleźć inną pracę. Widzą, że jest znacznie więcej możliwości na rynku niż kiedyś, a ryzyko zmiany pracy jest niewielkie. Jest jeszcze jeden powód – widzimy, że ostatnio pracownicy z długim stażem są przez pracodawców zaniedbywani. Większość wysiłków firm, szczególnie w takich branżach, jak handel, logistyka, IT, koncentruje się na tym, by przyciągać i zrekrutować nowych pracowników. Zapomina się trochę o osobach, które są w firmie dłuższy czas, nie dając im na przykład podwyżek, gdyż systemy wynagrodzeniowe w firmach nie nadążają za rynkiem.
Jednak dane GUS wykazują szybki wzrost wynagrodzeń?