10 rzeczy, za które znienawidzą cię współpracownicy

Praca w zespole, szczególnie w open spasie, wymaga, byśmy postępowali zgodnie z prostą zasadą: nie rób drugiemu, co tobie niemiłe. Co zatem może być niemiłe dla naszych firmowych kolegów?

Aktualizacja: 09.07.2018 08:09 Publikacja: 08.07.2018 21:58

10 rzeczy, za które znienawidzą cię współpracownicy

Foto: Adobe Stock

1. Przechwalanie się

Każdy powinien zadbać o to, by budować swój dobry wizerunek w firmie. Trąbienie jednak o własnych sukcesach na każdym kroku to zwykłe przechwalanie się. Jeszcze gorzej, gdy ta autopromocja nie ma uzasadnienia w rzeczywistości.

2. Plotkowanie i obgadywanie innych

Psycholodzy zwracają uwagę na zalety korytarzowego życia w firmach, czyli wymianę prywatnych opinii i nieoficjalnych informacji. Lepiej jednak, by nie przekształciło się to w regularne rozsiewanie plotek, co jest bardzo źle widziane w firmach o wysokiej kulturze pracy. Jeśli dodatkowo są to plotki godzące w dobre imię współpracowników, oczerniające kogoś, może się to skończyć na dywaniku u szefa.

3. Budowanie swojej pozycji kosztem innych

Wytykanie błędów i dezawuowanie osiągnięć innych osób czy wręcz przypisywanie sobie sukcesów wypracowanych przez kolegę albo cały zespół to prosta droga, by stać się czarną owcą w dziale.

Nie mniej negatywne nastawienie współpracowników wywoła donoszenie i bieganie do szefa z prośbą o interwencję nawet w banalnych sytuacjach konfliktowych, które dorośli ludzie powinni umieć rozwiązać samodzielnie. Szacunku i sympatii kolegów nie przysporzy też głośno wyrażana zawiść i rozczarowanie, że to ktoś inny (a nie ja) dostał nagrodę czy podwyżkę.

4. Samolubstwo

Nikt nie lubi samolubów. Jeśli więc nie dzielimy się z innymi wiedzą i doświadczeniem, jeśli reagujemy odmową (albo oporną zgodą) na prośby kolegów o pomoc albo o zastępstwo w pracy, to trudno liczyć na to, że oni nam kiedyś pomogą.

5. Brak osobistej kultury

Niektórym sukcesy tak uderzają do głowy, że zapominają o podstawach kwestiach, takich jak „dzień dobry" na powitanie czy zwykłe „dziękuję" i „proszę". Być może przepuszczanie kobiet w drzwiach jest już przeżytkiem, ale buców w pracy nikt nie lubi.

6. Jedzenie przy biurku

Niby drobiazg, ale uciążliwy dla wielu osób, zwłaszcza gdy chodzi o potrawy o silnym, zapachu, które mogą podrażniać zmysły innych. Nie każdy jest amatorem bigosu, brokuła czy ryby. Na szczęście coraz więcej firm wydziela specjalne miejsca do spożywania posiłków.

7. Brak higieny

Nie każdy musi ubierać się do pracy jak z żurnala. Jednak niechlujstwo, poplamione czy brudne ubranie nie są mile widziane. O niedomytych włosach i ciele lepiej nawet nie wspominać.

8. Ciągłe narzekanie

Malkontenctwo i ciągłe utyskiwanie na wszystko (na pogodę, na organizację pracy w firmie, na szefa, generalnie na życie) jest po prostu dla innych denerwujące. Ciekawe, że także odwrotna sytuacja, czyli próby rozkręcania, rozbawiani na siłę innych (zwłaszcza gdy nie jest się duszą towarzystwa), nie przysporzy nam sympatii.

9. Pożyczki bez zwrotu

Zdarza się, że pożyczając od kogoś dwa czy pięć złotych, natychmiast o tym zapominamy. A lepiej sobie przypomnieć, bo chociaż mogą się to wydawać drobne kwoty, to nikt nie lubi rozdawać pieniędzy, zwłaszcza gdy raz po raz dostaje prośbę o pożyczkę. Na liście najbardziej drażniących zachowań jest też pożyczanie sobie rzeczy (książek, kubków, herbaty) z biurka kolegów, i to bez pytania.

10. Flirtowanie i romansowanie

Tzw. czaruś może mieć swój urok, a i podryw w pracy nie jest w Polsce zabroniony. Jednak nie wszystkim takie zachowanie może się podobać, po drugie zaś – granica pomiędzy niewinnym flirtowaniem a niestosownym zachowaniem czy wręcz molestowaniem jest dosyć cienka. Najlepiej więc siłę swojego uroku i wdzięku sprawdzać po godzinach pracy, w prywatnych warunkach. ©?

Tekst powstał przy wykorzystaniu wskazówek MonsterPolska.pl oraz ManpowerGroup.

—Anna Cieślak-Wróblewska

1. Przechwalanie się

Każdy powinien zadbać o to, by budować swój dobry wizerunek w firmie. Trąbienie jednak o własnych sukcesach na każdym kroku to zwykłe przechwalanie się. Jeszcze gorzej, gdy ta autopromocja nie ma uzasadnienia w rzeczywistości.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera
Praca
Dyplom nadal pomaga na starcie
Praca
Mobbing w miejscu pracy – jak sobie radzić z przemocą i nękaniem
Praca
Migranci zarobkowi krótko mieszkają pod dachem pracodawcy. Samodzielni Ukraińcy
Praca
Setki lat chorobowego z powodu wypadków. Praca w sklepach bywa niebezpieczna