Polacy pokochali duże ekrany z technologią 4K

Ożywienie na rynku telewizorów trafiło na mur. Branży nie pomógł nawet mundial.

Aktualizacja: 31.07.2018 11:45 Publikacja: 30.07.2018 21:00

<Klienci coraz chętniej sięgają po telewizory z najnowszą technologią 4K/UHD

<Klienci coraz chętniej sięgają po telewizory z najnowszą technologią 4K/UHD

Foto: AdobeStock

Sprzedaż telewizorów w Polsce od początku roku rośnie. Producenci mówią o ożywieniu, choć o hurraoptymizmie nie ma mowy. Wzrost został bowiem wyhamowany przez kilka zewnętrznych czynników – zakaz handlu w niedzielę i być może nie najlepszą strategię obraną przez sieci sklepów RTV.

Czytaj także: Kibice nie zawiedli w sklepach RTV

Czekając na promocje

Producenci i sieci handlowe mają zróżnicowany pogląd na to, jak rozwijał się rynek telewizorów od początku br. Przedstawiciele Samsunga przyznają, że I połowa 2018 r. pod względem sprzedaży była minimalnie lepsza niż rok wcześniej. Wskazują też główne hamulce bardziej dynamicznego wzrostu.

– Gdyby nie wprowadzono zakazu handlu w niedzielę, wzrost sprzedaży byłby wyższy – przekonuje Maciej Konieczny, dyrektor dywizji Visual Display w Samsung Electronics Polska.

Jak zaznacza, w efekcie zmian w prawie było mniej dni handlowych. – Przykładowo w kwietniu były cztery niedziele bez handlu, którym towarzyszyła doskonała pogodę, co wpłynęło na spadek popytu na telewizory. Maj przyniósł nieco większą sprzedaż – tłumaczy.

Ale generalnie Polacy wstrzymywali się z zakupami. Dlaczego? – Te dwa miesiące to czas oczekiwania klientów na promocje, których spodziewali się w okresie poprzedzającym czerwcowe, duże wydarzenie sportowe – wyjaśnia Maciej Konieczny.

Chodzi o rozgrywane w czerwcu mistrzostwa świata w piłce nożnej. Choć tradycyjnie mundial, podobnie jak inne międzynarodowe cykliczne imprezy tego typu, napędzał sprzedaż odbiorników, to w tym roku efekty boomu na telewizory na rodzimym rynku nie były widoczne. Powód?

– Polskie sieci opóźniły komunikację głównej oferty mundialowej w stosunku do innych krajów europejskich. Klienci czekali z zakupami na ostatnie oferty przed i w trakcie mundialu, który dla naszej drużyny skończył się dość szybko. W związku z tym fala zakupów była krótsza i niższa niż wszyscy się spodziewali – komentuje dyrektor dywizji Visual Display w polskim oddziale Samsunga.

Rekordowy OLED

Sklepy handlujące RTV twierdzą jednak, że odczuły wzrost popytu na ekrany. Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert, podkreśla, że tradycyjnie w okresie „okołomundialowym" dało się zauważyć zwiększone zainteresowanie takimi produktami. I to znaczące. – Rynek urósł rok do roku o około 50 proc. wartościowo – zaznacza.

Potwierdza jednak, że oczekiwania branży względem mistrzostw w Rosji były większe. – Entuzjazm konsumentów opadł po odpadnięciu z mundialu reprezentacji Polski – przyznaje Mystkowski.

Zastrzega przy tym, że i tak poziom sprzedaży był zdecydowanie wyższy w 2017 r.

– Najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej ekranu 55 cali. W naszej ocenie to właśnie ten rozmiar stał się najchętniej kupowanym przez polskich klientów. Wzrost zanotowaliśmy również w przypadku większych przekątnych – telewizory 65 i 75-calowe, wspólnie z 55-calowymi, wartościowo stanowią już ponad połowę rynku – wylicza nasz rozmówca.

Eksperci zauważają, że rynek rośnie głównie pod względem wartości – o ponad 4 proc. w tym roku. To konsekwencja sięgania przez kupujących po coraz większe i droższe odbiorniki. Udział 55-calowych telewizorów w rynku jest już niemal taki sam jak 32–34-calowych oraz 40–44-calowych, które królują w sklepach.

Wybieramy również telewizory nieco bardziej zaawansowane technologicznie. – Sprzyja temu oferta kanałów TVP 4K i Canal+ 4K, które umożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w technologii 4K/UHD. Segment ten jest niezwykle perspektywiczny – dodaje rzecznik MediaExpert.

Czerwiec 2018 r. był również rekordowy pod względem sprzedaży nowej technologii TV OLED. – Producenci zadbali o ciekawą ofertę na rozmiary 55- i 65-calowe, atrakcyjne ceny napędzały popyt na tę kategorię telewizorów – twierdzi Michał Mystkowski.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko