Systemy UAV napędzą branże analityki danych i bezpieczeństwa

Możliwości zastosowań dronów są niemal nieograniczone. Firmy dostrzegły już ten potencjał.

Aktualizacja: 20.03.2017 19:55 Publikacja: 20.03.2017 19:28

Takie drony, Bieliki, produkowane przez Dron House, chronią m.in. ładunki PKP Cargo. Po wprowadzeniu

Takie drony, Bieliki, produkowane przez Dron House, chronią m.in. ładunki PKP Cargo. Po wprowadzeniu monitoringu z ich użyciem liczba kradzieży spadła w ub.r. o niemal połowę.

Foto: materiały prasowe

Wciąż jeszcze nieśmiało, choć coraz częściej, bezzałogowce wykorzystywane są w polskiej przestrzeni powietrznej. Sięgają po nie operatorzy linii energetycznych i rurociągów, biura architektoniczne, policja i wojsko, a nawet rolnicy.

Być może w przyszłości drony zastąpią ratowników medycznych. Dzięki nim transportowane będą np. krew i urządzenia medyczne.

Platforma do gromadzenia danych

Drony zaczęły wypełniać lukę technologiczną w zbieraniu informacji. Wykorzystywanie ich w rolnictwie precyzyjnym, do dokonywania pomiarów i opracowywania ortofotomap, dokumentacji na potrzeby ubezpieczenia czy po prostu filmowania, to przyszłość, z której dziś wiele firm dopiero zaczyna sobie zdawać sprawę.

Filmowanie to dziś najpopularniejsze zastosowanie. Tomasz Siwy, dyrektor handlowy Novelty RPAS, wskazuje, że aż 90 proc. ujęć z powietrza w filmach pełnometrażowych powstaje właśnie dzięki dronom. Ale potencjał drzemie gdzie indziej.

– Dron to świetna platforma, która dzięki sensorom, pozwala gromadzić i analizować najróżniejsze dane – podkreśla Tomasz Badowski z WB Electronics, firmy produkującej m.in. drony bojowe.

Z raportu firmy badawczej PwC wynika, że wartość rynku zastosowań komercyjnych dronów na świecie szacuje się już na 127 mld dol. Kluczowy w tym kontekście jest sektor infrastruktury, który generuje ponad 45 mld dol.

Adam Wiśniewski, dyrektor Drone Powered Solutions, wyspecjalizowanego zespołu doradców przy PwC, tłumaczy, że dzięki dronom (tzw. UAV) wykonawca może tworzyć precyzyjne modele 3D inwestycji, gromadzić aktualne dane o zaawansowaniu prac i skorelować je z harmonogramem budowy. Dron i systemy informatyczne z nim współpracujące pozwalają określić faktyczny stan inwestycji na każdym jej etapie i zgodność z projektem.

Na podstawie zdjęć z dronów można precyzyjnie określić wolumen piasku na budowie czy głębokość osadzenia rurociągu. Ta technologia zwiększa też bezpieczeństwo – dzięki bezzałogowcom monitorującym budowy liczba zagrażających życiu incydentów zmniejszyła się o 91 proc. – wynika z danych PwC.

Właśnie deweloperzy i firmy budowlane należą do jednej z największych grup klientów firm UAV. Po bezzałogowce chętnie sięga choćby firma Skanska.

Na branżę budowlaną postawił rodzimy producent dronów FlyTech. Krakowska spółka pracuje nad bezzałogowcami, które umożliwiają automatyczną inspekcję obiektów budowlanych i sieci energetycznych. Firma opracowuje też ambitny projekt, który może przyspieszyć udzielanie pierwszej pomocy. Idea jest taka, by ratownikom pomagały drony.

Twórcy koncepcji twierdzą, że pomysł rewolucjonizuje medycynę ratunkową – to nie ratownik będzie szukał np. defibrylatora tylko defibrylator znajdzie ratownika obecnego przy poszkodowanym. Projekt zakłada skonstruowanie drona do transportu urządzeń medycznych, a także, co bardzo ważne wytyczenia powietrznych autostrad, po których drony będą mogły się bezpiecznie przemieszczać.

Takimi trasami transportowana do szpitali miałaby być również krew. Nad wykorzystaniem do tego celu bezzałogowców pracuje Dariusz Werschner, twórca projektu AirVein.

– Drony rozszerzą możliwości obecnych pojazdów realizujących transporty między Regionalnymi Centrami Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa a szpitalami. System będzie także dostosowany do realizacji innych pilnych dostaw medycznych: próbek krwi do badań, leków czy surowic – wylicza Werschner.

Przedsięwzięcie ma już wsparcie m.in. Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Zdrowia oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Perspektywiczna infrastruktura

Jednym z pionierów wykorzystania dronów w biznesie w Polsce jest PKP Cargo. Kolejowa spółka wykorzystuje drony do kontroli i monitoringu przewożonych ładunków oraz infrastruktury. Maszyny wspierają Służbę Ochrony Kolei.

– Kradzieże m.in. węgla to zmora przewoźników. Często podczas kradzieży następowało uszkodzenie linii kolejowej, które mogło być niebezpieczne dla transportu. Nowy system monitoringu eliminuje takie zagrożenia – mówi Mirosław Klepaczewski, zastępca dyrektora Biura Bezpieczeństwa w PKP Cargo.

Dzięki bezzałogowcom liczba kradzieży ze składów PKP Cargo w 2016 r. spadła o 46 proc. Kolejowa firma deklaruje, że zamierza zwiększać wykorzystanie UAV.

Jak zaznacza Mirosław Klepaczewsk, dzięki dronom można bowiem nie tylko ograniczyć kradzieże, ale też sprawdzać stan ogrodzenia, zachowanie zasad BHP przez personel oraz optymalizować składowanie towarów. Dodatkowo można prowadzić łatwą i szybką inwentaryzację sprzętu, sprawdzanie stanu torów, czy aktualizować mapy terenu należącego do PKP Cargo.

W Polsce wykorzystanie dronów w sektorze infrastrukturalnym wydaje się szczególnie perspektywiczne. Eksperci wskazują, że do 2023 r. realizowane będą tu bowiem trzy duże programy, które mogą napędzić rynek UAV. Chodzi o program budowy dróg, Krajowy Program Kolejowy i projekty energetyczne, realizowane przez takich operatorów, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czy przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.

Ale bezzałogowcami coraz bardziej interesuje się również branża telekomunikacyjna. Nic dziwnego, bo wykorzystanie ich do inspekcji infrastruktury znacząco zmniejsza koszty i skraca czas reakcji. Rozwiązania UAV do inspekcji anten testuje m.in. grupa T-Mobile. Na drony stawia też Nokia.

Wciąż jeszcze nieśmiało, choć coraz częściej, bezzałogowce wykorzystywane są w polskiej przestrzeni powietrznej. Sięgają po nie operatorzy linii energetycznych i rurociągów, biura architektoniczne, policja i wojsko, a nawet rolnicy.

Być może w przyszłości drony zastąpią ratowników medycznych. Dzięki nim transportowane będą np. krew i urządzenia medyczne.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze