Ministerstwo Rozwoju udostępniło w sierpniu w internecie projekt ustawy o zasadach badania niekaralności kandydatów ubiegających się o zatrudnienie w podmiotach sektora finansowego. Ustawa zalegalizuje prowadzoną przez niektórych pracodawców weryfikację, czy kandydat do pracy był karany. Zgodnie z projektem od 1 stycznia 2018 r. możliwe będzie żądanie od starających się o pracę zaświadczeń o niekaralności w określonej grupie przestępstw. W razie odmowy przedstawienia zaświadczenia bądź niemożności jego uzyskania wolno będzie zgodnie z prawem odmówić zatrudnienia.
Wszystko w rękach pracodawcy
Projekt obejmuje pracodawców, którzy są „podmiotami sektora finansowego" w rozumieniu ustawy. Z punktu widzenia interesów przedsiębiorców istotna jest weryfikacja, którzy z nich są objęci tą definicją i będą mogli legalne prowadzić tzw. background check, czyli prześwietlanie. Ustawodawca w uzasadnieniu do projektu podliczył, że projekt dotyczy kilku tysięcy podmiotów z sektora finansowego działających w Polsce, w tym 936 centrów usług wspólnych (bez podziału na poszczególne branże). Niektóre z tych podmiotów wymieniono w ustawie wprost, natomiast zaliczenie innych do grupy objętej przepisami będzie możliwe po zweryfikowaniu zakresu usług świadczonych przez nie na rzecz podmiotów sektora finansowego.
W pierwszej kolejności projekt ustawy przewiduje możliwość badania karalności kandydatów do pracy przez organizacje, którym zostały powierzone w drodze umowy outsourcingu (albo umowy agencyjnej) czynności właściwe dla podmiotów z sektora finansowego (czynności ubezpieczeniowe, działalność reasekuracyjna etc.). Podmioty zainteresowane wykorzystaniem procedury background check będą więc musiały zweryfikować, czy umowy, które zawarły ze swoimi klientami lub w ramach grupy kapitałowej, którą obsługują, odpowiadają opisanej zasadzie.
Druga możliwość jest znacznie szersza. Projekt ustawy przewiduje bowiem, że uprawnienia do badania karalności przyznane podmiotom z sektora finansowego będą takie same dla świadczących usługi na rzecz podmiotów sektora finansowego wymienionych w ustawie (lub innych podmiotów, które mają swoje siedziby w państwach należących do World Trade Organisation), o ile usługi te są bezpośrednio związane z ich podstawową działalnością. Uzasadnienie do projektu nie zawiera katalogu przykładowych usług, które byłyby bezpośrednio związane z przedmiotem podstawowej działalności podmiotów sektora finansowego.
Opisana zasada stanowi więc klauzulę generalną, a jej interpretacja w określonym stanie faktycznym będzie należała do pracodawcy zamierzającego skorzystać z możliwości weryfikacji karalności kandydatów do pracy.