W połowie minionego tygodnia PGZ i włoski koncern podpisały w Warszawie list intencyjny w tej sprawie. Włosi kuszą nie tylko możliwością włączenia firm obronnego holdingu do przygotowania specjalnej „polskiej" wersji przyszłego śmigłowca szturmowego dokładnie odpowiadającego oczekiwaniom programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w śmigłowce uderzeniowe. Lotnicze spółki PGZ uczestniczyłyby już w samym procesie projektowania i tworzenia szturmowo - eskortowej maszyny. Polskie firmy zostałyby też włączone w procesy wdrażania produkcji, montażu końcowego, sprzedaży i organizowania wsparcia posprzedażnego nowych helikopterów – przewiduje dokument podpisany 11 lipca
- Z naszych informacji wynika, że przygotowania do realizacji budowy eskortowca AW249 w Italii są już bardzo zaawansowane. Trwa rozdzielanie obowiązków między przemysłowych partnerów. Jasna deklaracja Warszawy o przystąpieniu do programu pozwoliłaby na tym etapie krajowym spółkom wejść na partnerskich zasadach w kooperacyjny łańcuch – mówi Jerzy Gruszczyński redaktor naczelny pisma Lotnictwo Aviation International.
Szturmowce priorytetem
MON potwierdził ostatnio, że wybór dostawcy szturmowych śmigłowców pozostaje priorytetem w procesie modernizacji wojska. Program Kruk, zaplanowany przez poprzednią ekipę rządową PO/PSL, teraz jeszcze zyskał na znaczeniu - po aktualizacji zagrożeń dla bezpieczeństwa RP w opracowanym w resorcie obrony jeszcze pod rządami Antoniego Macierewicza Strategicznym Przeglądzie Obronnym. Wytyczne płynące SPO są oczywiste: armia musi rozpocząć jak najszybciej proces wymiany szturmowych , „latających czołgów" Mi-24 rosyjskiej proweniencji na nowocześniejsze maszyny z rodowodem NATO.
Jak większość strategicznych zakupów zbrojeniowych , negocjowanie kontraktu na 32 maszyny za ok. 10 mld zł ma się toczyć w pełnej konfidencji. Szef resortu obrony Mariusz Błaszczak twierdzi, że jawność i epatowanie terminami dostaw przeszkadza w prowadzeniu korzystnych negocjacji z zagranicznymi partnerami.
Konieczna wymiana mangusty
Wydaje się, że Leonardo Helicopters (LH) dobrze poznał polskie potrzeby, także te związane z programem Kruk , zbiegają się z włoskimi planami budowy nowego bojowego śmigłowca.