Pomysł stworzenia narzędzia, które pomoże ludziom w odnajdywaniu potrzebnych informacji w gąszczu powiązanych hipertekstowo (przez odnośniki) stronic internetowych, wyszedł od dwóch doktorantów słynnego Uniwersytetu Stanforda. Byli to Amerykanin Lawrence E. Page oraz Rosjanin Sergey Brin. Obaj młodzi ludzie wymyślili narzędzie informatyczne, które automatycznie (ale według bardzo dobrze przemyślanych reguł) nadawało stronom w internecie wartości liczbowe będące miarami ich jakości. Stworzony algorytm na początku nazwali BackRub, ponieważ jego działanie opierało się na zliczaniu tak zwanych backlinks, czyli połączeń („linków”) do ocenianej strony od innych stron internetowych. Zasada była prosta, ale okazała się genialna: analizowana strona WWW powinna być uznana za tym ważniejszą, im więcej innych stron korzysta z jej zawartości.
Nazwa BackRub nie podobała się użytkownikom, dlatego Page i Brin zmienili ją na PageRank i pod tą nazwą zgłosili swój pomysł 9 stycznia 1998 r. do opatentowania. Patent (nr US6285999) został im przyznany, ale jego właścicielem był... Uniwersytet Stanforda, a nie młodzi wynalazcy! Było to potem źródłem licznych komplikacji, o których wspomnę nieco dalej.
Z patentowaniem wyszło, tak jak wyszło, ale Page i Brin szybko się zorientowali, jak wielki potencjał biznesowy tkwi w ich wynalazku. 4 września 1998 r. założyli firmę. Ciekawostką jest, że jej nazwa, znana obecnie na całym świecie, była wynikiem pewnego nieporozumienia.
Pomyłka w nazwie
Wielu użytkowników systemu Google jest skłonnych sądzić, że nazwa powstała od słowa „gogle”. Jak wiadomo, tak nazywają się okulary używane podczas pływania, jazdy motocyklem lub uprawiania narciarstwa, traktowanie więc Google jako okularów do zaglądania w głąb internetu jest dość naturalnym skojarzeniem. Wprawdzie po angielsku takie okulary nazywają się goggles, ale dość częste jest przekonanie, że pisownię tego słowa zmieniono, aby zaakcentować nawiązanie do tych okularów poprzez dwie sąsiadujące litery „o”. Tak to bywa traktowane na niektórych rysunkach. Jest to jednak pogląd błędny.
Szukając w 1997 roku nazwy dla swojej przeglądarki (jeszcze nazywającej się BackRub), Page i Brin zwrócili uwagę na słowo „googol”. Jest ono nazwą własną bardzo dużej liczby, podobnie jak miliard czy bilion, ale googol to liczba o wiele większa, zapisywana jako jedynka i sto zer.