Premier chce rozmów o podatku od reklam

W rządzie trwają konsultacje w sprawie daniny, która ma być nałożona na media. Opozycja i koalicjanci PiS jednoczą się przeciwko projektowi.

Aktualizacja: 12.02.2021 06:03 Publikacja: 11.02.2021 20:33

W środę większość mediów protestowała przeciw nowemu podatkowi

W środę większość mediów protestowała przeciw nowemu podatkowi

Foto: AFP

W czwartkowy wieczór odbyła się rozmowa w Ministerstwie Finansów z przedstawicielami Izby Wydawców Prasy na temat podatku od reklam.

Izba chce wycofania się z „opłaty, która jest szkodliwa dla mediów, a szczególnie dla wydawców prasy" – mówi „Rzeczpospolitej" Marek Frąckowiak, dyrektor generalny IWP. – Ten podatek nie powinien być w tym kształcie wprowadzony, zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu, który bardzo dotknął media, szczególnie papierowe – uważa.

Jak dowiaduje się nieoficjalnie „Rz", przedstawiciele m.in. Polsatu, Wirtualnej Polski i ZPR mieli się spotkać jeszcze w środę z przedstawicielami rządu. Jego rzecznik nie chce komentować szczegółów spotkania.

przeciw

Zdanie niezaleznych mediów podziela nie tylko opozycja, ale częściowo również koalicjanci PiS. – Nasze stanowisko jest jednoznaczne: rynek medialny w Polsce wymaga pewnych regulacji. Ale czy to mają być regulacje w tym kształcie? Tu rodzą się znaki zapytania – mówił w WP wiceminister Michał Woś z Solidarnej Polski.

Bardziej zdecydowanie wypowiada się drugi koalicjant PiS. Michał Wypij z Porozumienia wprost przyznał w rozmowie z TVN 24, że osobiście nie poprze projektu ustawy o dodatkowej daninie nałożonej na media. Podobne nastroje są w całej partii. Nieoficjalnie „Rz" dowiedziała się, że Porozumienie będzie głosować w Sejmie przeciwko projektowi.

Premiera w dialogu z mediami wspiera zaplecze PiS. Krzysztof Sobolewski, przewodniczący Komitetu Wykonawczego PiS, w rozmowie z wPolsce.pl nie wykluczył zmian w projekcie. – Mam nadzieję, że po konsultacjach uda się osiągnąć kompromisowe rozwiązanie, które będzie zadowalało media. Nie wiem, czy do końca duże koncerny mediowe – powiedział.

Opozycja parlamentarna wypowiedziała się jednoznacznie przeciwko inicjatywie premiera. Szef PO Borys Budka zapowiedział, że kluby opozycyjne zorganizują w przyszłym tygodniu konsultacje oraz wypracują jasne stanowisko w kwestii wolności mediów. – Do tych konsultacji zaprosimy również premiera Gowina. To czas próby – powiedział Budka.

Jarosław Gowin odpowiedział na Twitterze: „Porozumienie konsultuje swoje stanowisko w sprawie projektu ustawy o składce od reklamy jedynie z ekspertami oraz partnerami ze Zjednoczonej Prawicy".

W czwartek w TVP orędzie ws. podatku od reklam w mediach wygłosił marszałek Senatu Tomasz Grodzki.

Polityczne tło

Nieoficjalnie koalicjanci PiS przekonują, że premier Morawiecki zaproponował podatek od reklam, żeby udowodnić swoją skuteczność po operacji przejęcia przez Orlen koncernu Polska Press. – Nawet rzecznik rządu ma problem ze wskazaniem pomysłodawcy projektu – mówi nam przedstawiciel Porozumienia, przekonując, że „ten projekt nie przejdzie w obecnym kształcie".

Nieoficjalnie politykom partii Gowina przytakują przedstawiciele ugrupowania Zbigniewa Ziobry oraz członkowie PiS. – Skończy się na opodatkowaniu międzynarodowych gigantów i przyjęciu unijnych zapisów, a rodzime media zostaną oszczędzone – mówi minister z Solidarnej Polski. Politycy SP i Porozumienia przekonują, że „podatkiem od reklam Morawiecki udowodni swoją nieskuteczność, w przeciwieństwie do Obajtka, ale będzie chciał się pokazać jako polityk dialogu". W PiS pojawiają się jednak głosy, że „twardemu elektoratowi PiS nie spodoba się kompromisowe podejście Morawieckiego i dogadanie się z mediami krytycznymi wobec rządu". W Zjednoczonej Prawicy panuje zgoda, że w obecnym kształcie podatek od reklam nie przejdzie. – Nie widzę dla podatku od reklam większości po stronie ZP – powiedział Jan Maria Jackowski, senator PiS.

Szefowie gazet są przekonani, że wspólny protest przyniesie efekt. Akcja odbiła się echem w mediach na świecie. Europejska Partia Ludowa wezwała do pilnej debaty w Parlamencie Europejskim na temat tego pomysłu.

W czwartkowy wieczór odbyła się rozmowa w Ministerstwie Finansów z przedstawicielami Izby Wydawców Prasy na temat podatku od reklam.

Izba chce wycofania się z „opłaty, która jest szkodliwa dla mediów, a szczególnie dla wydawców prasy" – mówi „Rzeczpospolitej" Marek Frąckowiak, dyrektor generalny IWP. – Ten podatek nie powinien być w tym kształcie wprowadzony, zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu, który bardzo dotknął media, szczególnie papierowe – uważa.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Polityka
Tusk po konsultacjach ze Szmyhalem: Posunęliśmy się krok do przodu
Polityka
Marek Jakubiak: Najazd na dom Zbigniewa Ziobry. Mieszkanie posła to poseł
Polityka
Jacek Sutryk: Rafał Trzaskowski zwycięzcą debaty w Warszawie. To czołówka samorządowa
Polityka
Czy w Polsce wróci pobór? Kosiniak-Kamysz: Zasadnicza służba wojskowa tylko zawieszona
Polityka
Dlaczego Koła Gospodyń Wiejskich otrzymywały pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości?