Centra usług to sektor, w którym w naszym kraju zatrudnionych jest około 200 tys. osób. W ciągu najbliższych lat te miejsca pracy mogą zacząć jednak znikać, a wszystko przez sztuczną inteligencję.
Firma doradcza Accenture opublikowała raport, z którego wynika, że postęp w rozwoju sztucznej inteligencji (AI – z ang. artificial intelligence), internetu rzeczy i analityki big data sprawia, że maszyny w coraz większym stopniu programowane są do wykonywania zadań dotychczas przypisywanych wyłącznie dla ludzi. W call center coraz częściej wykorzystuje się tzw. wirtualnych konsultantów, a systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych uczą się, jak reagować na konkretne sytuacje. Konkurencją maszyn najbardziej zagrożeni są pracownicy centrów usług. Ale Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology, postrzega AI nie jako zagrożenie, lecz szansę.
– Centra usług w Polsce osiągnęły niebywały sukces. Jest to obok motoryzacji branża zatrudniająca najwięcej pracowników. W pewnym stopniu możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, m.in. przy wykorzystaniu AI, jest szansą na dalszy rozwój – przekonuje Jacek Borek.
Podaje przykład firmy Accenture, która właśnie w efekcie rozwoju nowych technologii w ciągu ostatnich trzech lat zastąpiła jedną piątą miejsc pracy nowymi.
– W centrach usług pracują ludzie o kompetencjach wyższych niż to, czym się na co dzień zajmują. To dla nich szansa – tłumaczy dyrektor Accenture Technology.