fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rankingi

Ranking kancelarii prawniczych 2018 - najlepsze strony internetowe kancelarii

rp.pl
Po raz pierwszy postanowiliśmy wziąć pod lupę strony internetowe kancelarii biorących udział w rankingu. Pięcioosobowa kapituła przez kilka tygodni oglądała, klikała i przyznawała punkty według specjalnie opracowanej metodologii. Do finału dostało się zaledwie 16 z ponad 300 firm prawniczych.

Strony internetowe kancelarii oceniali Joanna Parafianowicz, adwokat, redaktor portalu pokojadwokacki.pl, Bartosz Pilitowski, prezes Court Watch Polska, specjaliści od marketingu prawniczego: Grzegorz Furgał (doradca Krajowej Rady Radców Prawnych) i Marcin Tomczak (partner w firmie Tomczak Stanisławski) oraz Michał Błazik, szef działu prawo on-line „Rzeczpospolitej".

Podczas wstępnej selekcji kapituła odrzuciła strony z treścią podaną wyłącznie w języku angielskim, z błędami funkcjonalności (np. niedziałającymi linkami), brakiem wtyczek skutkującym nieprawidłowym wyświetlaniem treści, a także nieświeżymi wpisami w zakładce „Aktualności". Wszystkie te defekty świadczą bowiem o tym, że szefowie kancelarii sami nie zaglądają na własne witryny lub nie zależy im na ich jakości.

Kancelarie, które przebiły się przez pierwsze sito, były następnie oceniane według metodologii opracowanej w redakcji „Rzeczpospolitej" specjalnie na potrzeby rankingu. Najwyżej punktowanymi parametrami były m.in. zawartość merytoryczna, użyteczność i nawigacja, szata graficzna, użycie własnych fotografii, wykorzystanie animacji i ich wpływ na działanie strony oraz dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Ten ostatni parametr został sprawdzony pod kątem spełniania standardu WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines).

– To dokument zawierający wskazówki, jak budować serwisy internetowe dostępne dla osób z wadami wzroku. Chodzi np. o kontrastowość oraz prezentację fotografii i treści w taki sposób, by mogły je odczytać aplikacje, z których korzystają niepełnosprawni. Zawartość graficzną przekształcają one w dźwięk, użytkownik odsłuchuje treści podane na stronie. Dlatego informacje w serwisie powinny być dostępne przede wszystkim w formie tekstowej, a nie obrazkowej, a jeśli są zdjęcia czy grafiki, to muszą być odpowiednio opisane – mówi Bartosz Pilitowski, prezes Court Watch Polska.

Dodaje jednak, że stworzenie strony atrakcyjnej wizualnie, a jednocześnie zgodnej z WCAG 2.0 jest sporym wyzwaniem.

– Paradoksalnie łatwiej przystosować do tego standardu strony starego typu, ubogie w treść i grafikę. Mimo to warto dążyć do ideału. Doświadczenie wskazuje, że dostępność treści na stronie w standardzie WCAG jest ważna z uwagi na wszystkich użytkowników internetu, nie tylko niepełnosprawnych – podkreśla Bartosz Pilitowski.

W tabeli obok publikujemy nazwy i adresy WWW firm, które weszły do ścisłej czołówki i zajęły miejsca od 1. do 16. Jak widać, liderem tej klasyfikacji została łódzka kancelaria prawno-podatkowa Mariański Group, której witryna otrzymała najwyższe noty od członków kapituły.

Niestety, ogólna ocena dla prawników za umiejętność prezentowania swojej kancelarii w internecie wypada słabo.

– Z ponad 300 stron, które przebadaliśmy, tylko 10 proc. było dobrych lub bardzo dobrych. Rozczarowały nawet strony niektórych sieciówek – informacje były na nich prezentowane wyłącznie w języku angielskim. Ale najczęstsze wady to nieprzystosowanie strony do urządzeń mobilnych i brak certyfikatu SSL, który poświadcza, że strona jest wiarygodna, i zapewnia poufność transmisji danych. To ważne, bo od tego roku witryny bez SSL będą mniej wspierane przez wyszukiwarki internetowe (Google) i mogą być oznaczane w przeglądarkach (Chrome) jako niebezpieczne – wyjaśnia Marcin Tomczak z Tomczak Stanisławski.

Jego zdaniem częstym błędem jest także używanie zdjęć kupionych w serwisach stockowych zamiast fotografii przedstawiających zdjęcia osób zatrudnionych w kancelarii i jej autentycznych wnętrz.

– Co gorsza, wiele stron okazało się także bardzo ubogich w treści, niewiele można się z nich dowiedzieć o specjalizacjach, obsługiwanych branżach, doświadczeniu i referencjach. To wada, jeśli serwis ma przyciągać klientów – mówi ekspert.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA