Komisja w swoim stanowisku z dnia 20 grudnia 2017 r. zwróciła uwagę na poważne wątpliwości dotyczące konstytucyjności uchwalonej 8 grudnia 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw. Dokonany w dniu 06.03.2018 r. wybór członków nowej Krajowej Rady Sądownictwa wątpliwości te pogłębia. - W szczególności należy zakwestionować brak podstawowych elementów transparentności wyłaniania kandydatów, niewyjaśnienie poważnych wątpliwości dotyczących prawidłowości ich zgłoszenia, czy posiadanych kwalifikacji merytorycznych - czytamy.

Komisja zauważa, że zgodnie z art. 11 a wskazanej ustawy kandydat na członka KRS powinien legitymować się m.in. dorobkiem orzeczniczym, w tym doniosłymi społecznie lub precedensowymi orzeczeniami. Wymóg ten wprowadziła przywołana wyżej nowelizacja ustawy o KRS. - Wiele zgłoszonych kandydatur to sędziowie sądów szczebla podstawowego, wobec których otwarta pozostaje kwestia legitymowania się wybitnym dorobkiem orzeczniczym - wskazuje Komisja Praw Człowieka przy KRRP.

Jej zdaniem utajnienie informacji zawartych w zgłoszeniach, czy kwalifikacji kandydatów do KRS skutkuje pozbawieniem nie tylko społeczeństwa, ale i dużej części posłów i senatorów RP możliwości realnego, czynnego udziału w procedurze. - Nie można zaakceptować udział w głosowaniu na faktycznie anonimowego kandydata - zaznacza Komisja Praw Człowieka, i dodaje, iż w praktyce oznacza to, że każdy sędzia sądu powszechnego powołany przez Prezydenta RP na wniosek KRS (art. 179 Konstytucji RP) może być objęty wnioskiem o wyłączenie z orzekania.

Zdaniem Komisji zaprezentowany w dniu 6 marca 2018 r. sposób działania Sejmu RP stanowi bezpośrednie, fundamentalne zagrożenie dla ustroju Rzeczypospolitej Polskiej jako demokratycznego państwa prawnego.