Czy otrzymane noty księgowe mogą być podstawą do ujęcia wydatku jako kosztu uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelniczka.
Związek z przychodem lub zabezpieczeniem jego źródła oraz to, że koszt nie jest wprost wykluczony z rachunku podatkowego na podstawie art. 23 ustawy o PIT, to podstawowe kryteria uznawania wydatków przedsiębiorcy za koszty podatkowe. Jednak nawet wydatek spełniający te kryteria, ale nieprawidłowo udokumentowany, może zostać zakwestionowany przez urząd w rozliczeniach podatnika.
Ustawa o PIT nie określa bezpośrednio sposobu dokumentowania poniesionych wydatków, odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów, regulujących zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określaja rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 728; dalej: rozporządzenie). Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów mogą być wyłącznie dowody księgowe spełniające warunki określone w roz- porządzeniu.
I tak, stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia, podstawą zapi- sów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in.:
1) faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, lub