Sprzedaż wyposażenia i środków trwałych generuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie ruchomości firmy wymaga odpowiedniego udokumentowania i zaksięgowania. W tej materii łatwo o popełnienie błędu, ponieważ przedsiębiorca musi się wykazać znajomością wielu różnych aktów prawnych odnoszących się do tego zagadnienia, m.in. ustaw o podatkach dochodowych, ustawy o VAT, rozporządzeń regulujących prowadzenie dokumentacji rachunkowej, a także przepisów regulujących obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
- Prowadzę warsztat wulkanizacyjny. Dokumenty księguję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zamierzam sprzedać środek trwały – elektroniczny klucz dynamometryczny o wartości początkowej 2000 zł. Nabywcą sprzętu będzie przedsiębiorca. Jaki dokument wystawić? Jak zaksięgować sprzedaż?
Nabywcą sprzętu jest przedsiębiorca, zatem konieczne jest udokumentowanie sprzedaży fakturą. Obowiązek ten wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Fakturę należy ująć w rejestrach VAT sprzedaży celem rozliczenia podatku należnego. Sprzedaż środka trwałego będzie wykazana w deklaracji VAT-7, tak jak każda inna sprzedaż realizowana przez podatnika. W przeciwieństwie do zakupu środków trwałych, ich sprzedaż nie podlega ujęciu w odrębnej pozycji druku VAT-7. Kwota netto sprzedaży powinna być przeniesiona do pozycji 19, natomiast należny VAT do poz. 20 deklaracji VAT-7.
Odpowiednia klasyfikacja
Kwoty otrzymane za sprzedaż urządzenia są przychodem z działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą.
W podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinna być zaksięgowana kwota netto z faktury sprzedaży środka trwałego. Dokument należy ująć w kolumnie 8 „Pozostałe przychody". Zasady ewidencjonowania – także sprzedaży środków trwałych – w podatkowej księdze reguluje rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie). Zgodnie z objaśnieniami do rozporządzenia, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z od- płatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.