Jak rozliczyć sprzedaż wyposażenia i środków trwałych

Zbycie ruchomości z firmowego majątku ewidencjonuje się w księdze w innej kolumnie, niż transakcje w zakresie towarów i usług na co dzień oferowanych przez przedsiębiorcę. To pozostałe przychody, dla których właściwa jest kol. 8.

Publikacja: 01.12.2016 04:40

Jak rozliczyć sprzedaż wyposażenia i środków trwałych

Foto: 123RF

Sprzedaż wyposażenia i środków trwałych generuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie ruchomości firmy wymaga odpowiedniego udokumentowania i zaksięgowania. W tej materii łatwo o popełnienie błędu, ponieważ przedsiębiorca musi się wykazać znajomością wielu różnych aktów prawnych odnoszących się do tego zagadnienia, m.in. ustaw o podatkach dochodowych, ustawy o VAT, rozporządzeń regulujących prowadzenie dokumentacji rachunkowej, a także przepisów regulujących obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

- Prowadzę warsztat wulkanizacyjny. Dokumenty księguję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zamierzam sprzedać środek trwały – elektroniczny klucz dynamometryczny o wartości początkowej 2000 zł. Nabywcą sprzętu będzie przedsiębiorca. Jaki dokument wystawić? Jak zaksięgować sprzedaż?

Nabywcą sprzętu jest przedsiębiorca, zatem konieczne jest udokumentowanie sprzedaży fakturą. Obowiązek ten wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Fakturę należy ująć w rejestrach VAT sprzedaży celem rozliczenia podatku należnego. Sprzedaż środka trwałego będzie wykazana w deklaracji VAT-7, tak jak każda inna sprzedaż realizowana przez podatnika. W przeciwieństwie do zakupu środków trwałych, ich sprzedaż nie podlega ujęciu w odrębnej pozycji druku VAT-7. Kwota netto sprzedaży powinna być przeniesiona do pozycji 19, natomiast należny VAT do poz. 20 deklaracji VAT-7.

Odpowiednia klasyfikacja

Kwoty otrzymane za sprzedaż urządzenia są przychodem z działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą.

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinna być zaksięgowana kwota netto z faktury sprzedaży środka trwałego. Dokument należy ująć w kolumnie 8 „Pozostałe przychody". Zasady ewidencjonowania – także sprzedaży środków trwałych – w podatkowej księdze reguluje rozporządzenie ministra finansów z  26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie). Zgodnie z objaśnieniami do rozporządzenia, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z od- płatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

Bez paragonu

Przedsiębiorca sprzedał środek trwały na rzecz innej firmy, więc transakcja nie wymaga zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Trzeba wykreślić

Konieczne jest wykreślenie sprzedanego składnika majątku z ewidencji środków trwałych. Obowiązek ten jest nałożony przez art. 22n ust. 2 pkt 13 ustawy o PIT. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów są obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ewidencja powinna zawierać m.in. datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia środka trwałego. W opisanym przypadku do ewidencji należy wprowadzić zapis: sprzedaż na podstawie FV nr ... oraz wskazać datę zbycia.

- Prowadzę biuro geodezyjne. Od pół roku mam zawieszoną pozarolniczą działalność gospodarczą. Chciałabym sprzedać osobie fizycznej nieprowadzącej działalności telefon, który jest ujęty w ewidencji wyposażenia. Jakich obowiązków muszę dopełnić aby sprzedaż została realizowana zgodnie z przepisami prawa? Jestem czynnym podatnikiem VAT oraz mam kasę fiskalną. Rozliczam się w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Niemniej, ma prawo zbyć wyposażenie bez konieczności wznawiania wykonywania działalności. Możliwość ta jest przewidziana w art. 14a ust. 4 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przepis ten stanowi, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.

Ważne, kto kupuje

Sprzedaż telefonu osobie fizycznej nieprowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej musi być zarejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Obowiązek ten wynika z § 4 pkt 1 lit. i rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1215). Wprawdzie rozporządzenie przewiduje liczne zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, jednak nie mogą one być stosowane w przypadku dostawy sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem oraz anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90). Transakcję będzie dokumentował paragon fiskalny, pod warunkiem, że nabywca nie wystąpi z żądaniem wystawienia faktury. Z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT wynika, że dostawa towaru na rzecz osoby fizycznej nie musi być udokumentowana fakturą. Jednak na żądanie nabywcy towaru podatnik jest obowiązany wystawić dokument sprzedaży. Ma obowiązek to zrobić, jeżeli żądanie wystawienia FV zostało zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zaliczka po okresie zawieszenia...

Kwotę netto z dokumentu sprzedaży należy zaksięgować jako pozostały przychód w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W okresie zawieszenia nie będzie jednak rozliczany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 44 ust. 10 ustawy o PIT przedsiębiorca, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony, w zakresie tej działalności, z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy za okres objęty zawieszeniem. Zaliczki należy uregulować dopiero po wznowieniu wykonywania działalności. Tak stanowi art. 44 ust. 13 ustawy o PIT. Na zasadach ogólnych podatnik ma obowiązek sporządzić i złożyć zeznanie roczne. Gdyby okres zawieszenia miał zakończyć się po 31 grudnia danego roku podatkowego, wówczas należny podatek dochodowy z tytułu sprzedaży wykonanej w danym roku będzie rozliczony w składanym zeznaniu.

... ale VAT na bieżąco

Należny VAT należy rozliczyć i uregulować na bieżąco. Co do zasady, w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorcy nie składają deklaracji VAT-7. W opisanym przypadku znajdą jednak zastosowanie uregulowania wynikające z art. 99 ust. 7a i ust. 7b pkt 5 ustawy o VAT. W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Zwolnienie to nie dotyczy jednak okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że gdy w okresie zawieszenia wykonywania działalności czynny podatnik VAT sprzeda środki trwałe bądź wyposażenie, ma obowiązek złożyć deklarację VAT-za okres rozliczeniowy, w którym doszło do dostawy towaru.

Należy też wykreślić sprzedane wyposażenie z ewidencji wyposażenia.

Sprzedaż wyposażenia i środków trwałych generuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie ruchomości firmy wymaga odpowiedniego udokumentowania i zaksięgowania. W tej materii łatwo o popełnienie błędu, ponieważ przedsiębiorca musi się wykazać znajomością wielu różnych aktów prawnych odnoszących się do tego zagadnienia, m.in. ustaw o podatkach dochodowych, ustawy o VAT, rozporządzeń regulujących prowadzenie dokumentacji rachunkowej, a także przepisów regulujących obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego