Nawet jeśli do raportów rocznych w języku emoji jest jeszcze daleko, to umiejętność przejrzystego, prostego i graficznie przystępnego tworzenia raportów finansowych zyskuje na znaczeniu jak nigdy wcześniej.
Finansiści są dzisiaj szczególną grupą zawodową na rynku pracy. Z jednej strony to jedna z profesji najbardziej zagrożonych automatyzacją. Według słynnego już raportu „The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation?" autorstwa Carla Benedikta Frey'a i Michaela A. Osborne'a, aż 94 proc. księgowych i audytorów musi liczyć się z konsekwencjami komputeryzacji wielu prostych procesów finansowych.
Z drugiej strony, czterech na pięciu finansistów uważa automatyzację i robotyzację za pozytywne zjawiska, które przyspieszą ich pracę i zwiększą efektywność (dane z raportu CIMA „Agile Finance Revealed"). Ma to szczególne znacznie w obliczu wyzwania, jakim jest Big Data. 86 proc. top managerów finansowych przyznało, że ich organizacje nie dają sobie rady z przetworzeniem coraz większych ilości danych na wartościowe informacje, co ma dla nich negatywne konsekwencje (z badań CIMA i AICPA).
Raport finansowy na piątkę
Przedsiębiorstwa nigdy wcześniej nie przetwarzały tak dużej ilości danych, jak dzisiaj. Dlatego też umiejętna selekcja i prezentacja informacji jest jednym z istotnych elementów komunikacji z inwestorami, akcjonariuszami, zarządami. Co istotne, w ostatnich latach na rynku pojawiły się nowe narzędzia i technologie, które znacznie ułatwiają przygotowywanie zawansowanych graficznie raportów. Mobilne technologie dają ponadto możliwości tworzenia dynamicznych i interaktywnych prezentacji danych. Aby ułatwić prace finansistom, top managerowie z tytułem CGMA (Chartered Global Management Accountant) z całego świata przy współpracy z firmą KPGM zebrali najlepsze praktyki tworzenia przejrzystych raportów finansowych w publikacji „Report visualisation: From concept to deployment". Jednym z kluczowych wniosków tej pracy jest pięć zasad, które pozwolą tworzyć efektywne i zrozumiałe raporty finansowe.
1. Zweryfikuj, czy bazy danych, które posiadasz, dają możliwość atrakcyjnej wizualizacji informacji.
Tworząc raport z reguły korzysta się z różnych baz danych. Dlatego autor raportu musi zadać sobie kilka podstawowych pytań: gdzie jest źródło danych? czy da się fizycznie wyodrębnić dane? czy istnieje możliwość odświeżania danych i tym samym aktualizowania raportu? Aby móc formatować i porównywać dane z różnych źródeł często niezbędne jest sięgnięcie do zaawansowanych narzędzi informatycznych przechowywania, analizowania i organizowania baz danych.