Połączenie firm to także zarządzanie zmianą

Look to firma technologiczna założona w 1998 roku przez trzech inżynierów oprogramowania. Firma niezmiennie ma siedzibę w europejskim mieście, w którym założyciele spotkali się i zdecydowali się na wspólną działalność.

Publikacja: 25.10.2017 06:20

Połączenie firm to także zarządzanie zmianą

Foto: 123RF

Obecnie firma działa w skali międzynarodowej, posiada placówki w pięciu lokalizacjach na świecie. Jest również obecna w kanale elektronicznym, i może dzięki temu współpracować z klientami komercyjnymi właściwie w każdym kraju.

Firma Look weszła na giełdę papierów wartościowych w 2004 roku. W tamtym czasie wyemitowane akcje zostały przekonwertowane w specjalną klasę akcji własnych, zwanych akcjami założycielskimi. Każda akcja założycielska otrzymuje taką samą dywidendę jak akcje własne, które wyemitowano na rynek podczas debiutu, ale udziały założycielskie obejmują dwadzieścia głosów na jedną akcję. Nie można emitować żadnych kolejnych akcji założycielskich.

Firma Look posiada dwa centra programistyczne – jedno w Indiach, a drugie w Europie Wschodniej. Każde z tych centrów zatrudnia lokalnych programistów (z reguły niezwykle kompetentnych) w celu wspierania głównej działalności firmy.

Podstawowy model biznesowy Look, który odnosi się do oprogramowania (wyszukiwarki Look Search), nie zmienił się od momentu założenia firmy. Użytkownicy uzyskują dostęp do oprogramowania, korzystając z dowolnej przeglądarki internetowej. Po przejściu do witryny Look mogą wyszukać w niej dowolny termin, np. „nowy samochód". Oprogramowanie Look przedstawia użytkownikom łącza przekierowujące do powiązanych komercyjnych stron internetowych.

Sekretem, który pozwala na to, aby taki model biznesowy był skuteczny, jest zapewnienie użytkownikom przydatnych łączy do komercyjnych stron.

Trzech założycieli uważa, że ich wizja dała początek firmie i w dalszym ciągu jest gwarantem jej istnienia.

Dane branżowe

Kiedy założono firmę Look, Internet był w początkowej fazie rozwoju. Od tego czasu korzystanie z sieci zwiększyło się radykalnie, chociaż tempu wzrostu znacznie zmalało ze względu na osiągnięcie pewnego punktu nasycenia w zakresie korzystania z Internetu >patrz wykres 1.

Strategia firmy Look

Utrzymanie dominującej pozycji na rynku jest dla firmy Look priorytetem. Korzyści wynikające ze skali i zakresu działania są niezbędne dla firmy aby przyciągać użytkowników, a także reklamodawców w celu generowania dochodu ze swoich usług.

W tym obszarze firma Look mierzy się z bardzo zróżnicowaną konkurencją:

- Po pierwsze – istnieją tradycyjne wyszukiwarki, takie jak Wellfind oraz Webrun. Look jest jednak znacznie bardziej popularna niż wszelkie inne najbliższe alternatywy. Użytkowników nic nie kosztuje eksperymentowanie z innymi wyszukiwarkami, a niektóre komentarze zawarte w prasie komputerowej wskazują na korzyści, które można uzyskać po zamianie wyszukiwarek.

- Po drugie – istnieją znacznie bardziej wyspecjalizowane wyszukiwarki, które skupiają się na określonych obszarach. Na przykład wyszukiwarka Planeweb została zaprojektowana, aby wyszukiwać loty, a w Webmedic można szukać porad w zakresie zdrowia. Witryny te zazwyczaj są powiązane z portalami sprzedażowymi oferowanymi przez reklamodawców. Na przykład użytkownicy Planeweb mogą znaleźć najtańszy lot w dniu, w którym chcą podróżować i mogą zarezerwować bilety oraz zapłacić za nie bez opuszczania witryny.

- Po trzecie – wiele stron e-commerce spełnia podobny cel, co Look Search. Przykładowo, w witrynie Buyfind użytkownicy mogą szukać produktów, które ich interesują. Mają możliwość zapoznać się ze specyfikacjami produktów w danej kategorii, a także zobaczyć oceny opublikowane przez użytkowników, którzy już zakupili te produkty. Zakupów można dokonać bezpośrednio przez witrynę Buyfind i zapłacić za nie przy pomocy karty kredytowej.

- Wreszcie – inni dostawcy treści mogą przyciągać użytkowników i oferować im interesujące ich reklamy. Na przykład witryny społecznościowe, takie jak Friendtime lub Picpost, są często używane do promowania produktów.

Komentarz eksperta

Magdalena Wereda-Kolasińska, PhD, ACMA, CGMA, MBA, Dyrektor ds. Finansów (PZU Zdrowie SA)

Firma Look, która rozważa połączenie ze spółką Friendtime, analizuje m.in. czy z punktu widzenia obecnych akcjonariuszy, czyli przede wszystkim założycieli firmy – Jaya, Martina i Vijaya – warto dokonać połączenia. Istotną kwestią pozostaje bowiem, czy połączenie dwóch firm przyniesie jakąkolwiek wartość dodaną dla akcjonariuszy Look. Zarówno Look, jak i Friendtime działają na tym samym rynku, z tymże stosują nieco inne modele biznesowe. Wykres z notowaniami firm jednoznacznie pokazuje jednak, że ostatnie trzy lata to okres podobny dla akcjonariuszy obydwu spółek. Choć cena Look jest wyższa, to jednak trend jest ten sam. Może to wskazywać, że jeśli wyniki finansowe w przyszłości pogorszą się w Look, to podobnie stanie się również w przypadku Friendtime. Z punktu widzenia akcjonariusza Look, po ewentualnym połączeniu, nie zaistnieje żadna dywersyfikacja ryzyka (pozostaną w tej samej branży). A warto podkreślić, że to co stanowi główne i najważniejsze ryzyko przedsięwzięcia, to cena tego połączenia. Rzecz jasna, akcjonariusze w tej cenie zdyskontują przyszłe korzyści, czyli np. efekty synergii uzyskanej dzięki optymalizacji zatrudnienia czy wykorzystanie BIGDATA, bądź zrealizują swoje aspiracje bycia jeszcze większą i bardziej liczącą się firmą na rynku. Muszą jednak pamiętać o tym, że połączenie wpłynie na rozproszenie ich władzy, gdyż pojawią się nowi zarządzający, z którymi trzeba będzie podzielić się obszarami biznesowymi i kompetencjami oraz wspólnie podejmować strategiczne decyzje.

Firma Look, chcąc przygotować się do sprawnego połączenia z Friendtime, powinna mieć również jasny plan zarządzenia zmianą połączonych bytów tak, aby organizacja osiągnęła jak najszybciej efektywność operacyjną. Kluczowym elementem zarządzenia zmianą jest pokazanie celu zmian, w tym przypadku sprawnie działającego i spójnego operacyjnie organizmu. Można wykorzystać model ról w zespole Belbina i znaleźć dwóch liderów zmiany z łączonych firm, cieszących się szacunkiem załogi oraz znanych ze swoich kompetencji. Już samo wytypowanie kierujących zmianą udowodni organizacjom, że odpowiedzialność za zmianę czy to systemu, czy procedur spoczywa w rękach nie tylko zarządzających z najwyższych poziomów, ale pracowników, którzy następnie te zmiany będą wdrażać i na nich pracować. Istotnym punktem w zarządzaniu zmianą jest wypracowanie i zakomunikowanie harmonogramu działań, ich zakresu oraz na bieżąco monitorowanych efektów wdrożonych zmian. Tylko poprzez sprawną komunikację, precyzyjne wyznaczenie celów zmiany oraz trafny wybór liderów zmiany, Look i Friendtime mają szansę wdrożyć zmiany ukierunkowane na wykorzystanie potencjału obydwu firm i jednocześnie przyniosą wartość dodaną dla akcjonariuszy.

Obecnie firma działa w skali międzynarodowej, posiada placówki w pięciu lokalizacjach na świecie. Jest również obecna w kanale elektronicznym, i może dzięki temu współpracować z klientami komercyjnymi właściwie w każdym kraju.

Firma Look weszła na giełdę papierów wartościowych w 2004 roku. W tamtym czasie wyemitowane akcje zostały przekonwertowane w specjalną klasę akcji własnych, zwanych akcjami założycielskimi. Każda akcja założycielska otrzymuje taką samą dywidendę jak akcje własne, które wyemitowano na rynek podczas debiutu, ale udziały założycielskie obejmują dwadzieścia głosów na jedną akcję. Nie można emitować żadnych kolejnych akcji założycielskich.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara