- Po trzecie – wiele stron e-commerce spełnia podobny cel, co Look Search. Przykładowo, w witrynie Buyfind użytkownicy mogą szukać produktów, które ich interesują. Mają możliwość zapoznać się ze specyfikacjami produktów w danej kategorii, a także zobaczyć oceny opublikowane przez użytkowników, którzy już zakupili te produkty. Zakupów można dokonać bezpośrednio przez witrynę Buyfind i zapłacić za nie przy pomocy karty kredytowej.
- Wreszcie – inni dostawcy treści mogą przyciągać użytkowników i oferować im interesujące ich reklamy. Na przykład witryny społecznościowe, takie jak Friendtime lub Picpost, są często używane do promowania produktów.
Komentarz eksperta
Magdalena Wereda-Kolasińska, PhD, ACMA, CGMA, MBA, Dyrektor ds. Finansów (PZU Zdrowie SA)
Firma Look, która rozważa połączenie ze spółką Friendtime, analizuje m.in. czy z punktu widzenia obecnych akcjonariuszy, czyli przede wszystkim założycieli firmy – Jaya, Martina i Vijaya – warto dokonać połączenia. Istotną kwestią pozostaje bowiem, czy połączenie dwóch firm przyniesie jakąkolwiek wartość dodaną dla akcjonariuszy Look. Zarówno Look, jak i Friendtime działają na tym samym rynku, z tymże stosują nieco inne modele biznesowe. Wykres z notowaniami firm jednoznacznie pokazuje jednak, że ostatnie trzy lata to okres podobny dla akcjonariuszy obydwu spółek. Choć cena Look jest wyższa, to jednak trend jest ten sam. Może to wskazywać, że jeśli wyniki finansowe w przyszłości pogorszą się w Look, to podobnie stanie się również w przypadku Friendtime. Z punktu widzenia akcjonariusza Look, po ewentualnym połączeniu, nie zaistnieje żadna dywersyfikacja ryzyka (pozostaną w tej samej branży). A warto podkreślić, że to co stanowi główne i najważniejsze ryzyko przedsięwzięcia, to cena tego połączenia. Rzecz jasna, akcjonariusze w tej cenie zdyskontują przyszłe korzyści, czyli np. efekty synergii uzyskanej dzięki optymalizacji zatrudnienia czy wykorzystanie BIGDATA, bądź zrealizują swoje aspiracje bycia jeszcze większą i bardziej liczącą się firmą na rynku. Muszą jednak pamiętać o tym, że połączenie wpłynie na rozproszenie ich władzy, gdyż pojawią się nowi zarządzający, z którymi trzeba będzie podzielić się obszarami biznesowymi i kompetencjami oraz wspólnie podejmować strategiczne decyzje.
Firma Look, chcąc przygotować się do sprawnego połączenia z Friendtime, powinna mieć również jasny plan zarządzenia zmianą połączonych bytów tak, aby organizacja osiągnęła jak najszybciej efektywność operacyjną. Kluczowym elementem zarządzenia zmianą jest pokazanie celu zmian, w tym przypadku sprawnie działającego i spójnego operacyjnie organizmu. Można wykorzystać model ról w zespole Belbina i znaleźć dwóch liderów zmiany z łączonych firm, cieszących się szacunkiem załogi oraz znanych ze swoich kompetencji. Już samo wytypowanie kierujących zmianą udowodni organizacjom, że odpowiedzialność za zmianę czy to systemu, czy procedur spoczywa w rękach nie tylko zarządzających z najwyższych poziomów, ale pracowników, którzy następnie te zmiany będą wdrażać i na nich pracować. Istotnym punktem w zarządzaniu zmianą jest wypracowanie i zakomunikowanie harmonogramu działań, ich zakresu oraz na bieżąco monitorowanych efektów wdrożonych zmian. Tylko poprzez sprawną komunikację, precyzyjne wyznaczenie celów zmiany oraz trafny wybór liderów zmiany, Look i Friendtime mają szansę wdrożyć zmiany ukierunkowane na wykorzystanie potencjału obydwu firm i jednocześnie przyniosą wartość dodaną dla akcjonariuszy.