Także firmy zagraniczne, rozważając wejście na polski rynek, nierzadko decydują się na prowadzenie działalności w formie oddziału zagranicznego przedsiębiorcy. To wygodne i stosunkowo niedrogie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści.
Czytaj także:
Księgi rachunkowe oddziału spółki - jak prowadzić
Czym jest oddział
Definicja oddziału, znajdująca się poprzednio w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, została włączona do przepisów ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z jej przepisami, oddział stanowi wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub głównym miejscem wykonywania działalności. Jednocześnie, ustawa wskazuje, że dla wykonywania działalności na terenie Polski przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, jak również z pozostałych krajów (na zasadzie wzajemności), mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W przeciwieństwie do spółek kapitałowych, oddział nie posiada oddzielnej podmiotowości prawnej, jest jedynie wyodrębnioną częścią działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Oddział powinien zajmować się dokładnie tym samym i działać w tej samej branży, co jednostka macierzysta. Polskie prawo wymaga, by utworzony oddział został wpisany do rejestru przedsiębiorców na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym. Wpis powinien zostać poprzedzony podjęciem uchwały przez upoważniony do tego organ spółki (najczęściej zarząd), o ile sama umowa spółki nie wyłącza możliwości tworzenia oddziałów.