Ostatnia nowelizacja przepisów podatkowych w zakresie cen transferowych odwołuje się do wielu pojęć danych finansowych w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Problem w tym, że pojęcia te nie zostały przez ustawodawcę precyzyjnie zdefiniowane, co może rodzić praktyczne problemy w stosowaniu tych przepisów. Podobne nieścisłości dotyczą zasad ustalania opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych.
Od 1 stycznia 2017 r. zmianie ulegnie sporo przepisów o cenach transferowych. Modyfikacje te wynikają w głównej mierze z zaleceń OECD opublikowanych w ramach Projektu BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) mającego na celu ograniczenie erozji opodatkowania oraz transferu zysków pomiędzy spółkami powiązanymi mającymi siedzibę w różnych krajach, za którymi podążył również polski ustawodawca. Nowelizacja przepisów o cenach transferowych w wielu miejscach odwołuje się do kategorii finansowych w rozumieniu ustawy o rachunkowości, jednocześnie nie definiując o jakie dane dokładnie chodzi. Powstaje zatem pytanie, jakie wartości należy brać pod uwagę, analizując zakres obowiązku dokumentacyjnego w zakresie cen transferowych?
Na podstawie ksiąg
Począwszy od przyszłego roku do sporządzania dokumentacji cen transferowych zobowiązani będą podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o CIT (art. 11 ust. 1 i 4 tej ustawy) lub ujmujący w księgach rachunkowych inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu/ straty, których przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 mln euro. Zmiana ta wynika ze znowelizowanego art. 9a ust. 1 ustawy o CIT. Oznacza to, że analizując obowiązek sporządzenia pierwszej dokumentacji cen transferowych według nowych zasad za rok 2017 podatnicy będą musieli odnieść się do przychodów lub kosztów – odpowiednio uzyskanych lub poniesionych – w 2016 roku. Podobne odwołanie do przychodów lub kosztów w rozumieniu przepisów o rachunkowości pojawia się w art. 9a ust. 1b, 1d, 2b pkt 2lit. a i b, 2b pkt 3 oraz w art. 27 ust. 5 ustawy o CIT.
Ustawodawca nie precyzuje jednak w regulacjach CIT kategorii przychodów i kosztów, które należy brać pod uwagę. W związku z tym pojawiają się liczne wątpliwości podatników w tym zakresie.
Trzy możliwości
Pomijając nieścisłość definicyjną zawartą w znowelizowanych przepisach możemy założyć, że intencją ustawodawcy było odwołanie się do ewidencji księgowej i sprawozdań finansowych, o których traktuje ustawa o rachunkowości (dalej: uor). Należy zwrócić uwagę, że w aktualnym stanie prawnym polska jednostka ma kilka potencjalnych możliwości co do podstawy przygotowania sprawozdań finansowych.