Biegli rewidenci: czy można badać bilans i doradzać

Rzetelne doradztwo nie musi naruszać niezależności audytora.

Aktualizacja: 06.07.2016 09:04 Publikacja: 06.07.2016 08:50

Biegli rewidenci: czy można badać bilans i doradzać

Foto: 123RF

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Zmiany, podyktowane przede wszystkim nową europejską dyrektywą 2014/56/UE, mają zapewnić większą niezależność i obiektywizm audytorów, a także ściślejszy nadzór publiczny nad ich działalnością.

W trakcie prac, poza kwestiami nadzoru, pojawiły się też kwestie związane z wykonywaniem przez biegłych rewidentów innych czynności. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców domaga się całkowitego zakazu świadczenia badanym jednostkom usług innych niż audyt. Jako motywację podano m.in. dane z raportu UOKiK z 2015 r., według którego w latach 2008–2013 czynności rewizji finansowej stanowiły tylko 50–57 proc. łącznej wartości przychodów audytorów w Polsce. Zdaniem ZPiP taka sytuacja narusza niezależność biegłych rewidentów.

Na taki zakaz nie chce się zgodzić samorząd audytorów. Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, uważa, że doradztwo powinno być dopuszczone, pod warunkiem jednak, że jest świadczone w interesie publicznym.

– Tak zresztą w praktyce to wygląda: jeżeli np. widzimy nieprawidłowo ustaloną podstawę podatku od nieruchomości, to ją korygujemy – wyjaśnia Burnos. Tłumaczy, że audytorzy nie sugerują agresywnej optymalizacji zmierzającej do omijania prawa podatkowego. – Uważamy zresztą, że tego typu doradztwo, niezależnie od tego, na czyją rzecz świadczone, powinno być w ogóle zakazane – mówi prezes KIBR, wskazując na projektowaną unijną dyrektywę podatkową w tej sprawie. I zapewnia: w większości przypadków nietrudno ustalić granicę między doradztwem rzetelnym a tym agresywnym.

Inną dyskutowaną kwestią jest podwykonawstwo usług audytowych i ewentualne jego zakazanie. KIBR uważa jednak, że taki zakaz poważnie zaburzy rynek, zwłaszcza wśród małych firm audytorskich.

– Rozumiemy potrzebę kontroli jakości takich usług, dlatego podwykonawstwo mogłoby być obwarowane warunkiem zapewnienia nadzoru jakościowego przyjmującego zlecenie biegłego rewidenta – zastrzega Krzysztof Burnos.

Naruszeniom ustawy ma zapobiegać kara w wysokości do 10 proc. przychodów audytora albo 250 tys. zł. Pojawiły się głosy, w tym ZPP, by ją wręcz podwyższyć. W opinii KIBR taka kara jest zbyt wysoka. Izba zwraca uwagę, że małe firmy audytorskie pobierają wynagrodzenie za jedno badanie w wysokości 10–12 tys. zł, a więc ćwierć miliona złotych może być dla nich zabójcze. Takie firmy to 90 proc. wszystkich działających na rynku.

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Zmiany, podyktowane przede wszystkim nową europejską dyrektywą 2014/56/UE, mają zapewnić większą niezależność i obiektywizm audytorów, a także ściślejszy nadzór publiczny nad ich działalnością.

W trakcie prac, poza kwestiami nadzoru, pojawiły się też kwestie związane z wykonywaniem przez biegłych rewidentów innych czynności. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców domaga się całkowitego zakazu świadczenia badanym jednostkom usług innych niż audyt. Jako motywację podano m.in. dane z raportu UOKiK z 2015 r., według którego w latach 2008–2013 czynności rewizji finansowej stanowiły tylko 50–57 proc. łącznej wartości przychodów audytorów w Polsce. Zdaniem ZPiP taka sytuacja narusza niezależność biegłych rewidentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego