- Jesteśmy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą sieć sklepów. Zatrudniamy 500 pracowników. Czy powinniśmy tworzyć rezerwę na niewykorzystane urlopy pracownicze? Jak ją ująć w księgach? Jak ją wyliczyć? – pyta czytelniczka.
Zgodnie z art. 152 kodeksu pracy (k.p.) pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu. Prawa tego pracownik nie może się zrzec. Jeżeli urlop, który przysługuje mu w danym roku, nie zostanie wykorzystany przez pracownika, to pracodawca powinien udzielić mu tego urlopu do 30 września następnego roku kalendarzowego.
W okresie, w którym pracownik nie wykorzystał przysługującego mu urlopu, jednostka generuje przychód z tytułu wykonywania pracy przez tego pracownika. Koszty związane z zatrudnieniem tej osoby będą poniesione do 30 września kolejnego roku, co zakłóci zasadę współmierności przychodów i kosztów. Aby współmierność ta została zachowana, pracodawca powinien ująć koszty niewykorzystanych urlopów w roku, którego ten urlop dotyczył. Jednak to nie oznacza, że tworzenie rezerw na niewykorzystane urlopy jest obowiązkowe. Można od tego odstąpić, jeśli wynagrodzenia pracowników nie podlegają w ciągu roku istotnym wahaniom. Jednak w przypadku zatrudniania pracowników produkcyjnych, których wynagrodzenie zależy od wyników pracy, rezerwa jest konieczna.
Zasady rachunkowości
Spółka, która podlega przepisom ustawy o rachunkowości (uor), zgodnie z jej art. 4 ust. 1 zobowiązana jest przestawiać rzetelnie i jasno sytuację finansową oraz majątkową a także wynik finansowy. Wymaga to ujęcia w księgach rachunkowych jednostki wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Poza tym, dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zalicza się koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres koszty, które jeszcze faktycznie nie zostały poniesione.
Jednostka powinna więc kompletnie wykazać swoje zobowiązania, również te przyszłe. Zobowiązaniem jednostki są również rezerwy, czyli takie zobowiązania, których termin wymagalności lub kwoty nie są pewne. Jeśli kwota kosztów dotyczących zaległych, niewykorzystanych urlopów jest istotna, to spółka powinna utworzyć taką rezerwę.