Zewnętrzna obsługa księgowa: jak wybrać biuro

Cena usług to tylko jedno z kryteriów przy wyborze outsourcera. Warto wziąć pod uwagę m.in. programy księgowe, jakich używa. Niedopasowany system może zwiększyć koszty usług dodatkowych lub wydłużyć oczekiwanie na dane finansowe.

Publikacja: 30.05.2018 06:00

Zewnętrzna obsługa księgowa: jak wybrać biuro

Foto: Adobe Stock

Od dłuższego czasu możemy obserwować wzmożoną aktywność firm świadczących usługi outsourcingowe. Na rynku powstaje coraz więcej nowych firm tego rodzaju, a już istniejące ze zwiększoną siłą promują się, próbując zdobyć większy udział w rynku. Te zachowania są odpowiedzią na potrzeby polskich przedsiębiorców, którzy coraz częściej decydują się na przekazanie pewnych czynności/zadań na zewnątrz firmy, tj. do podmiotów wyspecjalizowanych w świadczeniu tych konkretnych usług. Jakie usługi może outsourcować polski przedsiębiorca? Praktycznie wszystkie, poczynając od sprzątania, transportu, marketingu, poprzez szkolenia, logistykę, a kończąc na usługach prawnych, księgowych czy kadrowo-płacowych. Warto również wspomnieć dlaczego firmy decydują się na outsourcing. Odpowiedź jest bardzo prosta – dzięki współpracy z firmami outsourcingowymi przedsiębiorcy mogą skupić się na wykonywaniu swojej podstawowej działalności operacyjnej. Dodatkowo, outsourcing zwiększa wydajność oraz zwykle korzystnie wpływa na rentowność firmy.

Bez względu na branżę

Niezależnie od tego jakiego rodzaju są to usługi podczas doboru odpowiedniego partnera biznesowego należy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

1. Analiza potrzeb

Po pierwsze i najważniejsze, należy zrobić wewnętrzną analizę i zastanowić się nad tym czego tak naprawdę potrzebujemy i czy outsourcing jest na pewno rozwiązaniem dla firmy. Otóż nie zawsze tak jest. Czasami po wstępnej analizie możemy dojść do wniosku, że w tej chwili wystarczy wdrożyć kilka zmian wewnątrz organizacji, które dadzą oczekiwane efekty. Dlatego przed rozpoczęciem poszukiwań na zewnątrz warto przeprowadzić szczegółową wewnętrzną analizę, tak aby później nie okazało się, iż to co dostajemy od firmy outsourcingowej nie jest tym czego tak naprawdę oczekiwaliśmy. Podczas przeprowadzania takiej analizy nie należy skupiać się tylko na oczekiwanych zadaniach i efektach, ale również na kosztach, jakie firma ponosi przy wykonywaniu określonych czynności. Przy szacowaniu kosztów poza standardowymi wydatkami bezpośrednio związanymi z konkretnym departamentem czy określonymi czynnościami należy pamiętać o wydatkach dodatkowych, o których często zapominamy, jak np. koszty powierzchni biura związane z osobami wykonującymi dane czynności, koszty rekrutacji nowych pracowników czy koszty wdrożenia nowego pracownika w obowiązki.

2. Research rynku

Po przeprowadzeniu analizy warto zrobić research na rynku i zapoznać się z firmami, których oferta wzbudziła nasze zainteresowanie. Warto pamiętać o opiniach innych, zwrócić się do znajomych i po prostu zapytać czy korzystają z firmy outsourcingowej, a jeżeli tak to z jakiej i czy są zadowoleni oraz co mogą nam podpowiedzieć w kwestii doboru takiej firmy. Czerpanie wiedzy od osób, które wybór firmy outsourcingowej mają już za sobą, ułatwi pracę. Dlaczego? Dlatego, że takie osoby przeszły już przez cały proces doboru outsourcera, czasami mają już za sobą również zmianę takiej firmy, a co więcej – wiedzą na co zwrócić szczególną uwagę i w jaki sposób ułożyć sobie ścieżkę komunikacji pomiędzy naszą firmą a firmą outsourcingową. Warto korzystać z wiedzy i doświadczeń innych, bo dzięki temu możemy zaoszczędzić nie tylko czas i nerwy, ale również pieniądze.

3. Stosunek jakości do ceny

Przy wyborze firmy outsourcingowej ważny jest dobór outsourcera, który będzie dopasowany do specyfiki działalności i wymagań, jakie firma już sobie określiła. Trzeba pamiętać, aby nie celować zbyt wysoko, gdyż zarówno koszty, jak i zakres usług może być zdecydowanie nieadekwatny do tego czego w tej chwili potrzebujemy. Oczywiście, to samo obowiązuje w drugą stronę – nie zawsze niskie koszty idą w parze z wysoką jakością świadczonych usług. Dlatego warto sprawdzać opinie, zdecydowanie poprosić o referencje lub o kontakt do aktualnych klientów, aby uzyskać informację z pierwszej ręki. Jeżeli firma świadczy usługi na wysokim poziomie, to nie powinno być z tym najmniejszego problemu. Dodatkowo, można sprawdzić firmę w rejestrach dłużników, aby mieć pewność, że planujemy rozpocząć współpracę z outsourcerem bez problemów płatniczych.

4. Bezpośredni kontakt

Gdy uda się już wyselekcjonować kilka firm, które wzbudziły największe zainteresowanie, warto się z nimi spotkać. To najefektywniejszy sposób na określenie potrzeb oraz zasad współpracy. Jeżeli spotkanie jest niemożliwe, warto przeprowadzić telekonferencję. Dlaczego tak? Otóż dlatego, że bardzo często przyszły klient i outsourcer mają „inne" rozumienie tego samego tematu/kwestii, które w dalszym etapie ofertowania może okazać się kluczowe. Dlatego ważne jest, aby już na wstępie upewnić się, że partnerzy biznesowi się rozumieją. Pozwoli to uniknąć w późniejszym etapie różnych niespodzianek. Bardzo istotnym aspektem jest również to, aby dokładnie spisać zakres wymaganych działań i oczekiwanych rezultatów. To zaprocentuje nie tylko oszczędnością czasu, ale często również pieniędzy. Firma outsourcingowa będzie bowiem w stanie przygotować ofertę skrojoną na miarę. Często w zapytaniach ofertowych firmy podają szczątkowe informacje, co powoduje zawyżanie stawek. Wynika to z faktu, że firma outsourcingowa wyceniając taką ofertę nie jest w stanie przewidzieć wszystkich czynności oraz zadań do wykonania, dlatego szacuje dodatkową kwotę, która pokrywa to ryzyko.

5. Opiekun projektu

Kolejną ważna kwestią jest zadbanie o to, aby ustalić dostępność koordynatora/opiekuna projektu, tak by kontakt przebiegał sprawnie i szybko. Niestety, często spotyka się sytuacje, gdy firmy kończą współpracę z outsourcerem nie ze względu na jakość wykonywanej usługi czy cenę, ale ze względu na złą komunikację. Dlatego warto uzgodnić możliwość zmiany przydzielonego koordynatora lub usprawnienia kontaktu w przyszłości, jeśli trudności okazały się tylko przejściowe.

Nie tylko przygotowanie do RODO

Obecnie ważne jest, aby firma outsourcingowa posiadała wdrożone zmiany związane z przepisami RODO. Zwłaszcza jeżeli jest to outsourcing ksiąg rachunkowych czy usług kadrowo-płacowych. Warto dopytać, czy firma dostarcza także nowoczesne rozwiązania, które pozwolą m.in. na elektroniczny obieg dokumentów oraz spraw pracowniczych. Niewątpliwie dużym ułatwieniem jest posiadanie jednego outsourcera do kilku usług.

Przy wyborze firm świadczących usługi księgowe oraz kadrowo-płacowe warto wziąć pod uwagę programy księgowe, jakich używa firma outsourcingowa. Niedopasowany system księgowy może spowodować zwiększenie kosztów usług dodatkowych lub dłuższy czas oczekiwania na dane finansowe. Obowiązkowo należy sprawdzić czy firma posiada potrzebne uprawnienia aby świadczyć usługi, jakie oferuje. Warto dopytać czy dany podmiot posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i w jakiej wysokości.

Terminy, jakie będą obowiązywały podczas trwania świadczenia usług, to kolejne ważne zagadnienie do omówienia przed podpisaniem umowy z firmą outsourcingową. Takie zapisy można obwarować ewentualnymi karami umownymi lub wstrzymaniem płatności. Zleceniodawca powinien zadbać również o szczegółowe określenie obowiązków jakie wchodzą w zakres ceny ryczałtowej oraz te, które będą później klasyfikowane jako usługa dodatkowa. Często firmy outsourcingowe stosują chwyt niskiej ceny ryczałtowej, a wiele zadań przenoszą do usług dodatkowych, co w efekcie może całkowicie zmieniać pierwotną cenę. Wówczas firma, która na pierwszy rzut oka wydawała nam się najtańsza, staje się najdroższą.

Nie można koncentrować się tylko na uzgodnieniach warunków umowy. Koniecznie trzeba także sprawdzić status firmy outsourcingowej jako podatnika VAT. To obszar, którym urzędy skarbowe szczególnie się interesują, a zdarza się, że sprawdzany podmiot nie jest świadomy, że został z takiego rejestru wykreślony.

Wybór firmy outsourcingowej może wydawać się dość skomplikowany, jednak ustalenie transparentnej komunikacji i jasnych oczekiwań uwzględnionych w umowie na pewno ułatwi późniejszą współpracę obu stronom kontraktu.

Autorka jest menedżerem projektów sprzedażowych PKF BPO Consult

Od dłuższego czasu możemy obserwować wzmożoną aktywność firm świadczących usługi outsourcingowe. Na rynku powstaje coraz więcej nowych firm tego rodzaju, a już istniejące ze zwiększoną siłą promują się, próbując zdobyć większy udział w rynku. Te zachowania są odpowiedzią na potrzeby polskich przedsiębiorców, którzy coraz częściej decydują się na przekazanie pewnych czynności/zadań na zewnątrz firmy, tj. do podmiotów wyspecjalizowanych w świadczeniu tych konkretnych usług. Jakie usługi może outsourcować polski przedsiębiorca? Praktycznie wszystkie, poczynając od sprzątania, transportu, marketingu, poprzez szkolenia, logistykę, a kończąc na usługach prawnych, księgowych czy kadrowo-płacowych. Warto również wspomnieć dlaczego firmy decydują się na outsourcing. Odpowiedź jest bardzo prosta – dzięki współpracy z firmami outsourcingowymi przedsiębiorcy mogą skupić się na wykonywaniu swojej podstawowej działalności operacyjnej. Dodatkowo, outsourcing zwiększa wydajność oraz zwykle korzystnie wpływa na rentowność firmy.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów