Jak księgować zakup towarów handlowych

Wydatki na zabawki i materiały biurowe, które przedsiębiorca – czynny podatnik VAT ma w ofercie prowadzonego przez siebie sklepu, będą dla niego kosztem w cenie nabycia netto, tj. bez naliczonego podatku od towarów i usług.

Publikacja: 27.04.2017 06:00

Jak księgować zakup towarów handlowych

Foto: 123RF

- W ostatnich dniach otworzyłem niewielki sklep z zabawkami i artykułami biurowymi. Podatek dochodowy rozliczam na zasadach ogólnych (skala podatkowa). Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Zabawki i artykuły biurowe kupuję od innych firm (podatników VAT czynnych). Na potwierdzenie zakupu dostaję faktury. Jestem podatnikiem VAT czynnym, a zatem podatek naliczony przy nabyciu tych towarów odliczę w składanej przeze mnie deklaracji VAT-7K. Za nabyte towary płacę wyłącznie przelewem bankowym. Jak w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ująć zakup towarów? – pyta czytelnik.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika był dla niego kosztem uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik, nie są jego kosztem uzyskania przychodu),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

Wzór – Zapisy w pkpir – kwiecień 2017 r.

Wzór – Zapisy w pkpir – kwiecień 2017 r.

Rzeczpospolita

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy o PT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

- jeżeli podatnik jest zwolniony od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,

Wydatki na zakup towarów – zabawek i materiałów biurowych (udokumentowany fakturami) w prowadzonym przez czytelnika sklepie będą dla niego kosztem uzyskania przychodów, w cenie nabycia netto, tj. bez naliczonego VAT.

Uwaga! Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) została zrealizowana bez pośrednictwa rachunku płatniczego (art. 22p ust. 1 ustawy o PIT). Ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że czytelnik płaci za nabywane towary (zabawki i materiały biurowe) wyłącznie przelewem bankowym, a zatem ograniczenia wynikające z art. 22p ustawy o PIT go nie dotyczą.

Klasyfikacja

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 ze zm.; dalej: rozporządzenie).

Stosownie do § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zatem otrzymywane od kontrahentów faktury potwierdzające zakup towarów handlowych (zabawek i materiałów biurowych) są dla czytelnika podstawą do ujęcia poniesionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Towarami handlowymi (>patrz ramka) są wyroby przeznaczone do sprzedaży w  stanie nieprzerobionym, a także produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej (zob. § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia).

Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 rozporządzenia, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (zob. § 17 ust. 1 rozporządzenia).

Biuro rachunkowe do 20. dnia miesiąca...

W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są ujmowane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12–16 rozporządzenia, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, lub danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu, o których mowa w § 20 ust. 2 rozporządzenia, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (zob. § 30 ust. 1 rozporządzenia). Zasady te stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe (zob. § 30 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia), jednak z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby czytelnik takie prowadził.

...a przedsiębiorca wpisuje niezwłocznie

Gdy czytelnik będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów samodzielnie, to zapisy dotyczące wydatków na zakup towarów handlowych (zabawek i materiałów biurowych) powinien ujmować w księdze niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jeżeli podatnik nie otrzyma od kontrahenta specyfikacji nabytych towarów, to obowiązkowo musi sporządzić opis, o którym mowa w § 16 rozporządzenia.

Schemat ewidencjonowania

Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu jest przeznaczona kolumna 10.

Cena zakupu oznacza cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty i inne podobne obniżenia. W przypadku otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku ceną nabycia jest wartość odpowiadająca cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika (zob. § 3 pkt 2 rozporządzenia).

Przykład

3 kwietnia 2017 r. przedsiębiorca nabył od firmy XYZ towary handlowe (zabawki) na łączna kwotę 1230 zł, w tym 230 zł VAT. Podatek naliczony zostanie odliczony w deklaracji VAT-7K za II kwartał 2017 r.

Zakup został udokumentowany fakturą nr 14/04/2017 wystawioną przez firmę XYZ 3 kwietnia 2017 r. Przedsiębiorca otrzymał tę fakturę razem z towarami 3 kwietnia 2017 r. Wydatki poniesione na nabycie zabawek są dla niego kosztem uzyskania przychodów w kwocie netto (tj. 1000 zł) w dacie ich poniesienia, tj. 3 kwietnia 2017 r. Wydatki te powinny zostać ujęte w kolumnie 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" podatkowej księgi przychodów i rozchodów >patrz wzór.

Uwaga na koszty uboczne

Na marginesie należy zauważyć, że kolumna 11 pkpir jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika jednak, aby z zakupem zabawek i materiałów biurowych (towarów handlowych) związane były jakiekolwiek koszty uboczne.

* Numerem wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, tj. „4/04/2017" należy oznaczyć dowód będący podstawą zapisu, czyli otrzymaną od firmy XYZ fakturę nr 14/04/2017 z 3 kwietnia 2017 r. Założyłem, że podatnik numeruje wpisy w księdze w podziale na poszczególne miesiące – wpisy numeruje się od początku miesiąca, a pierwszy wpis w każdym miesiącu zostanie oznaczony liczbą porządkową 01.

Autor jest doradcą podatkowym

Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Sądy i trybunały
Wierzyciel powinien sprawdzić, czy dłużnik jeszcze żyje
Za granicą
Polacy niewpuszczeni na obchody wyzwolenia obozu w Ravensbrück
Sfera Budżetowa
Setki milionów dla TVP po cichu. Posłowie w Komisji Finansów Publicznych zdecydowali
Zawody prawnicze
Prokuratura Krajowa podjęła kolejne działania ws. Ewy Wrzosek