Respondenci negatywnie oceniający deregulację, z grupy osób wykonujących usługi księgowe i z grupy pozostałych uczestników ankiety, wskazywali na:
- wzrost liczby osób niekompetentnych, świadczących usługi księgowe, często bez kwalifikacji, bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia,
- brak nałożenia na osoby świadczące usługi księgowe obowiązku dokształcania,
- brak dokumentu poświadczającego obecnie umiejętności i rzetelność księgowego, które gwarantował certyfikat księgowy MF,
- dużą liczbę błędów, popełnianych przez osoby bez certyfikatów, których konsekwencje ponoszą przedsiębiorcy,
- wzrost ryzyka u przedsiębiorcy, związanego z rzetelnością i poprawnością rozliczeń podatkowych,
- spadek prestiżu zawodu,
- obniżenie cen za usługi księgowe (nie tylko przez biura rachunkowe powstałe po deregulacji, ale również przez biura rachunkowe posiadające certyfikat księgowy),
- obniżenie jakości świadczonych usług; wzrost konkurencji na rynku usług księgowych,
- częstą zmianę biur rachunkowych, dokonywaną przez przedsiębiorców z powodu nieprawidłowości w rozliczeniach wykrytych przez administrację skarbową,
- odchodzenie z biur rachunkowych dotychczasowych pracowników tych biur i pociąganie ze sobą klientów.
Zwolennicy deregulacji wskazywali m.in. na:
- zwiększenie konkurencji na rynku usług księgowych, powodujące podniesienie jakości świadczonych usług, zwiększenie zakresu oferowanych usług, obniżenie cen za usługi księgowe,
- zweryfikowanie rynku usług księgowych, następujące poprzez ocenę jakości świadczonych usług, dokonaną przez klientów,
- utrzymanie się biura rachunkowego na rynku zależy od praktyki, doświadczenia, jakości świadczonych usług, rzetelności, solidności, wiarygodności, śledzenia bieżących przepisów, a nie od posiadanych certyfikatów,
- dzięki deregulacji na rynku usług księgowych pojawili zarówno bardzo dobrzy fachowcy, jak i ci niekompetentni – certyfikat księgowy nie gwarantował jakości usług,
- zwiększenie liczby podmiotów świadczących usługi księgowe legalnie to eliminacja lub ograniczenie szarej strefy w tej branży, a także większe możliwości wyboru biura rachunkowego.
Z kolei badani z grupy korzystających z usług księgowych, którzy negatywnie ocenili decyzję o deregulacji, w swojej argumentacji wskazywali na to, że:
- kwalifikacje potwierdzone certyfikatem państwowym dają większą gwarancję jakości świadczonych usług, poczucie bezpieczeństwa u przedsiębiorców korzystających z usług księgowych – jednak posiadanie certyfikatu nie obligowało do cyklicznego kształcenia, aktualizowania i weryfikowania wiedzy,
- osoby prowadzące księgi rachunkowe powinny być zobligowane do systematycznego doskonalenia zawodowego, aby być na bieżąco z ciągle zmieniającymi się przepisami,
- certyfikaty powinny być wydawane na określony czas, np. pięć lat, po którym osoba powinna ponownie zdać egzamin,
- certyfikaty rynkowe można kupić; brak odpowiednich kwalifikacji firmy świadczącej usługi księgowe, niekompetencja pracowników czy też brak specjalistycznej wiedzy jest powodem problemów firmy, która z takich usług księgowych korzysta,
- na wybór biura rachunkowego w dużej mierze mają wpływ działania marketingowe, niska cena za usługi, dopiero w trakcie trwania współpracy przedsiębiorcy mogą zweryfikować profesjonalizm,
- obecnie usługi księgowe mogą świadczyć osoby nieposiadające odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, a konsekwencje nieprawidłowości i popełnionych błędów ponoszą przedsiębiorcy,
- deregulacja utrudnia weryfikację kompetencji firm świadczących usługi księgowe,
- jakość usług księgowych spadła – często wykonują je osoby nieposiadające umiejętności dokonywania analizy zdarzeń gospodarczych. -
Jak przeprowadzono ankietę
Badanie prowadzone było od 20 lipca 2018 r. do 30 września 2018 r. w formie ankiety dostępnej online na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Informacja o nim opublikowana została jako komunikat na stronach internetowych, dodatkowo rozpowszechniono ją za pośrednictwem poczty elektronicznej wśród szerokiego grona odbiorców, m.in. wśród instytucji branżowych i uczelni wyższych, zapraszając wszystkie osoby zainteresowane usługami księgowymi do wzięcia udziału w badaniu.
Na wstępie respondenci musieli określić swoją przynależności do jednej z trzech grup:
- wykonujących usługi księgowe,
- korzystających z usług księgowych świadczonych przez firmę zewnętrzną i
- „pozostałych", spoza grup powyżej, chcących się wypowiedzieć na temat deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Zdecydowaną większość, bo 3365 osób (tj. 78 proc.) stanowiły osoby wykonujące usługi księgowe, 341 osób (8 proc.) stanowili korzystający z usług księgowych, natomiast 627 osób, tj. 14 proc. ogółu badanych, należała do grupy „pozostali".
Część pytań ankietowych skierowana była do wszystkich osób biorących udział w badaniu, a część tylko do poszczególnych grup. W badaniu udział wzięło 6418 osób, z czego 4333 osoby wypełniły ankietę w całości. W raporcie uwzględnione zostały tylko odpowiedzi ujęte w ankietach wypełnionych kompletnie.