Sprawozdanie do ogłoszenia
Po zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników (walne zgromadzenie) sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający podział między wspólników (akcjonariuszy) majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli (sprawozdanie likwidacyjne, którego obowiązek sporządzenia wynika z art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości; dalej: uor) i po zakończeniu likwidacji, likwidatorzy powinni ogłosić w siedzibie spółki to sprawozdanie i złożyć je sądowi rejestrowemu, z równoczesnym zgłoszeniem wniosku o wykreślenie spółki z KRS. Likwidator powinien także zawiadomić o rozwiązaniu spółki właściwy urząd skarbowy, przekazując jednocześnie odpis sprawozdania likwidacyjnego.
Kiedy otworzyć i zamknąć księgi
Na dzień rozpoczęcia likwidacji spółki kapitałowej należy – w terminie 15 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia – otworzyć jej księgi, które podlegają zamknięciu na dzień poprzedzający moment postawienia spółki w stan likwidacji oraz w dacie zakończenia tej likwidacji, nie później jednak, niż w ciągu trzech miesięcy od dnia zaistnienia ww. zdarzeń. Księgi rachunkowe w trakcie trwania postępowania likwidacyjnego są również zamykane na dzień kończący każdy rok obrotowy oraz otwierane na początek każdego następnego roku obrotowego (art. 12 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 6 uor). Pamiętać także trzeba o konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji (art. 26 ust. 4 uor). Ponadto, zgodnie z art. 36 ust. 3 uor, składniki kapitału własnego jednostek postawionych w stan likwidacji należy, na dzień rozpoczęcia likwidacji, połączyć w jeden kapitał podstawowy, zmniejszając go o:
- udziały własne (w przypadku spółek z o.o.),
- akcje własne oraz ew. należne wkłady na poczet kapitału (w przypadku spółek akcyjnych).
Szczególne zasady wyceny...
Jeżeli założenie kontynuacji działalności spółki nie jest zasadne, to wycena jej aktywów następuje – zgodnie z art. 29 ust. 1 uor – po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia (kosztów wytworzenia), pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. W takim przypadku na spółce ciąży również obowiązek utworzenia rezerwy na przewidywane dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności
Przykład
Rezerwa na dodatkowe koszty wynikające z utraty zdolności do kontynuowania działalności może obejmować wydatki z tytułu odpraw dla zwalnianych pracowników, wyceny rzeczoznawczej majątku, archiwizacji firmowych dokumentów, ogłoszeń prasowych, opłat notarialno- -sądowych, wynagrodzeń likwidatorów wraz z narzutami, odszkodowań dla kontrahentów.