- Od 1 kwietnia 2017 r. zamierzam otworzyć działalność gospodarczą i prowadzić ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Czy księga musi być prowadzona w formie elektronicznej, czy dopuszczalna jest forma papierowa? – pyta czytelnik.
Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, chyba że są zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe lub samodzielnie zdecydowały się na prowadzenie ksiąg rachunkowych (art. 24a ustawy o PIT).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czytelnik zamierza prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zasady jej prowadzenia regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, księgę są obowiązane prowadzić m.in. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2 rozporządzenia, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w jego rozdziale 2.
Zasadą jest prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów w formie papierowej (zob. § 2 ust. 1 w zw. z § 31 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia). Podatnik jest obowiązany zbroszurować księgę i kolejno ponumerować jej karty (§ 9 ust. 1 rozporządzenia).