Koszty a likwidacja budynku użytkowanego

Likwidacja użytkowanego przez dewelopera budynku w celu budowy nieruchomości inwestycyjnej pozwala skapitalizować w wartości początkowej nowego obiektu wartość netto i koszty wyburzenia.

Publikacja: 29.03.2017 02:00

Koszty a likwidacja budynku użytkowanego

Foto: 123rf

- Spółka nabyła w 2005 roku grunt wraz z wybudowanym na nim magazynem za łączną kwotę 30 mln zł (odpowiednio 25 mln zł za grunt oraz 5 mln zł za magazyn). Po zakupie w magazynie były składowane materiały budowlane. Magazyn prezentowany był w sprawozdaniu finansowym jako rzeczowe aktywa trwałe i podlegał amortyzacji przez okres jego użyteczności ekonomicznej.

1 stycznia 2016 r. spółka podjęła decyzję o realizacji na wspomnianym gruncie projektu budowy budynku biurowego z przeznaczeniem na wynajem powierzchni biurowej, w związku z czym wyburzyła magazyn. Wartość księgowa netto magazynu na dzień wyburzenia wynosiła 3 750 000 zł. Dodatkowo, spółka wykonała prace polegające na adaptacji gruntu (osuszenie, wycinka drzew i krzewów, zmiana ukształtowania terenu), na którym będzie budowana wspomniana inwestycja biurowa. Koszt tych prac wyniósł 200 000 zł.

Czy powyższe koszty podlegają kapitalizacji w sprawozdaniu z sytuacji finansowej spółki sporządzonym na 31 grudnia 2016 r.? – pyta czytelnik

Opisane studium przypadku dotyczy budynku, którego wcześniejsze wykorzystanie zmieniło się w okresie jego użytkowania. W związku z tym wartość netto wyburzonego magazynu powinna zostać spisana w ciężar kosztów operacyjnych spółki za okres zakończony 31 grudnia 2016 r., pomniejszając jednocześnie wynik za wspomniany okres.

Niezbędne do realizacji

Gdyby jednak wyburzenie magazynu było niezbędne ze względu na niemożność postawienia nowego budynku, spółka ma prawo skapitalizować w wartości początkowej nowego obiektu zarówno wartość netto wyburzonego magazynu, jak i koszty jego wyburzenia. Należy jednak zwrócić uwagę, aby powyższe koszty były skapitalizowane w wartości projektu biurowego jedynie do takiego poziomu, w którym wartość bilansowa nowej inwestycji biurowej będzie odzyskiwalna (mowa tu o wartości odzyskiwalnej w procesie sprzedaży, z uwzględnieniem wszystkich przyszłych kosztów realizacji tego projektu mieszkaniowego).

Co z wydatkami na oczyszczenie

Koszty oczyszczania gruntu ponoszone są w celu dostosowania go do miejsca i stanu, w którym może on funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem, w związku z czym można je kapitalizować jako koszt projektu deweloperskiego.

Gdyby oczyszczanie dotyczyło gruntu, na którym spółka planuje wybudować budynek klasyfikowany jako nieruchomość inwestycyjna/rzeczowy środek trwały, a nie budynek przeznaczony do sprzedaży w ramach normalnej działalności operacyjnej oraz zastosowałaby model kosztowy w zakresie jego okresowej wyceny, to poniesiony koszt powinien zostać skapitalizowany w początkowej wartości nieruchomości. Amortyzacja powinna następować przez okres, w którym jednostka będzie czerpała korzyści ekonomiczne z tytułu poniesienia powyższych wydatków.

Uwaga! Nie istnieją istotne różnice w sposobie ujęcia opisanego zdarzenia według MSR i krajowych przepisów o rachunkowości. ?

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego