Artykuł 2 ust. 5 ustawy o rachunkowości przewiduje dla jednostek, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (UEPiK) na zasadach określonych w tej drugiej ustawie. Gdy spełnione są ustawowe przesłanki, podatnik może zrezygnować z prowadzenia pełnej księgowości oraz składania sprawozdania finansowego za rok, w którym prowadzono UEPiK.
Czytaj także: Uproszczona ewidencja nie wymaga spisów w księgach co miesiąc
Obligatoryjne elementy
Zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów reguluje nowe rozporządzenie ministra finansów z 22 października 2018 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Zastąpiło ono rozporządzenie z 18 grudnia 2015 r.
Uproszczona ewidencja obejmuje zbiory zapisów, obrotów (sum zapisów), które tworzą:
- zestawienie przychodów i kosztów określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;