Taki obowiązek przewiduje znowelizowana ustawa o rachunkowości. Jej przepisy wchodzą w życie 19 stycznia, a obowiązek podawania informacji o niefinansowej działalności firmy trzeba będzie złożyć po raz pierwszy w odniesieniu do roku obrotowego zaczynającego się w 2017 r.

Dane te dotyczą tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, określanej często skrótem CSR (ang. corporate social responsibility). Chodzi m.in. o to, jaką politykę prowadzi dana firma w sferze praw pracowniczych, zagadnień społecznych, środowiska naturalnego czy zapobiegania korupcji. Obowiązki te są wynikiem wdrożenia unijnej dyrektywy 2014/95/UE.

Nowe przepisy dotyczą spółek, które zatrudniają ponad 500 osób, a ich suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego przekracza 85 mln zł. Jeśli aktywa są mniejsze, to do sprawozdania o CSR obliguje przekroczenie progu obrotów 170 mln zł za rok obrotowy. Obowiązki będą dotyczyły również organizacji pozarządowych.

W tej samej ustawie znalazło się kilka innych zmian, w tym pozwalająca na przenoszenie określonych dowodów księgowych przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego na informatyczne nośniki danych.

podstawa prawna: nowelizacja z 15 grudnia 2016 r. ustawy o rachunkowości DzU z 11 stycznia 2017 r., poz. 61