Wraz ze wspólnikiem prowadzę działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Firma zajmuje się m.in. handlem materiałami. Mamy dwa sklepy, w których sprzedajemy artykuły chemiczne. Czy musimy prowadzić ewidencję posiadanego przez te sklepy wyposażenia? Co taka ewidencja musi zawierać? – pyta czytelnik.
Podatnik powinien wypełniać nałożone na niego obowiązki w zakresie prowadzenia określonego rodzaju dokumentacji podatkowej i jej przechowywania oraz dokumentowania dla celów dowodowych zdarzeń gospodarczych.
Zgodnie z § 4 pkt 1 ust. 2 w związku z § 4 pkt 2 i 3 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów spółki jawne osób fizycznych obowiązane do prowadzenia ksiąg podatkowych prowadzą ewidencję wyposażenia, którego wartość początkowa przekracza 1500 zł.
Co wpisać...
Jako wyposażenie należy uznać rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone według przepisów ustawy o podatku dochodowym do środków trwałych. Chodzi zatem o składniki majątku o wartości w przedziale 1500–3500 zł.
Aby dany składnik został zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji w sensie podatkowym, powinien spełniać warunki określone w art. 16a ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 22a ust. 1 ustawy o PIT, w tym m.in. przewidywany okres jego używania powinien być dłuższy niż rok.