fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

RADAR Technologie

Nowoczesne okręty można sobie wydrukować

Niszczyciel min Andromede
Montaż wału napędowego z „wydrukowaną” śrubą napędową na francuskim niszczycielu min Andromede. Fot./Naval Group.
Francuski koncern stoczniowy Naval Group zaprojektował, wyprodukował i zainstalował na okręcie śrubę napędową wykonaną metodą addytywną ze stopu metali.

Próby jednostki należącej do Marynarki Wojennej Republiki Francuskiej z pędnikiem wyprodukowanym tą przyszłościową technologią rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku.

Elementy śruby nastawnej o średnicy 2,5 m, w tym pięć 200-kilogramowych płatów, „wydrukowano” w zakładzie Naval Group w Nantes-Indret. Następnie przetransportowano je do Brestu, gdzie w listopadzie kompletny pędnik zainstalowano na wale napędowym niszczyciela min Andromede (M 643). Po tym zabiegu okręt wyszedł w morze po raz pierwszy w drugiej połowie grudnia. Od tej pory śruba nowej generacji będzie używana wraz z jednostką w normalnym cyklu operacyjnym.

Prace badawczo-rozwojowe nad technologią trwają od trzech lat. Za przygotowanie śróby odpowiadał Dział Techniczny i Innowacji zakładu Naval Group w Nantes-Indret. W projekcie spółka współpracowała z École centrale w Nantes w ramach LabCom, czyli Wspólnego Laboratorium Technologii Morskich. W efekcie powstał największy na świecie pędnik wykonany metodą druku 3D. Jest to jednocześnie pierwszy zastosowany na okręcie wojennym, jak też niebędący jedynie egzemplarzem testowym.

Częściowo obrobiony płat śruby modelowej wydrukowany w ramach prac rozwojowych w zakładzie Naval Group w Nantes-Indret, zaprezentowany dziennikarzom w 2018 r. Fot./Tomasz Grotnik.

Konieczne przy tym było spełnienie surowych wymagań technicznych, takich jak odporność na: korozję, kawitację, zmęczenie materiału, wibracje itp. Naval Group współpracował z instytucją klasyfikacyjną Bureau Véritas podczas całego procesu produkcji śruby, aby potwierdzić parametry techniczne pędnika w celu dopuszczenia go do normalnej eksploatacji okrętu, o czym zdecydowały SSF (Service de soutien de la flotte), czyli Grupa Wsparcia Floty odpowiedzialna za utrzymanie utrzymanie okrętów Marine nationale w stanie operacyjnym, oraz Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’armement, DGA) Ministerstwa Sił Zbrojnych. Ostatecznie śruba uzyskała certyfikat Bureau Véritas.

Montaż i testy pędnika na Andromede to pierwszy krok w kierunku rozwoju tej technologii na potrzeby wojskowego przemysłu stoczniowego. W tym roku francuski koncern zamierza wydatkować 7 mln euro na dalsze prace związane z technologią produkcji addytywnej. Pozwoli ona zmniejszyć ograniczenia techniczne, a tym samym umożliwi wdrożenie nowych rozwiązań produkcyjnych w celu uzyskania złożonych kształtów geometrycznych, których nie można wytworzyć konwencjonalnymi procesami. Skutkować to będzie również skróceniem czasu produkcji, a co za tym idzie także wsparcia serwisowego.

Technika drukowania przestrzennego pozwala na optymalizowanie rozmieszczenia materiału, którym są typowe stopy śrubowe podawane w formie drutu, w różnych częściach konstrukcji, kontrolę rozkładu temperatury w procesie druku i tym samym eliminację wewnętrznych wad materiałowych czy naprężeń typowych dla konstrukcji odlewanych, a potem frezowanych. Ważna jest też powtarzalność pracy robota drukującego. W efekcie możliwe jest uzyskanie większej sprawności pędnika, zmniejszenie hałasu i redukcji zużycia paliwa przez okręt.

Źródło: radar.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA