– Rok 2016 może zakończyć się niewielkim, kilkuprocentowym wzrostem sprzedaży wódki w Polsce – mówi „Rzeczpospolitej" Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS).
Po raz ostatni sprzedaż wódki urosła – o 0,8 proc. – w 2012 r. W 2013 r. była już jednak o 1,4 proc. niższa, a w kolejnych dwóch latach kurczyła się odpowiednio o 1,6 i 2,9 proc.
Budżet korzysta
Szanse na trwałe ożywienie pogrzebała podwyżka akcyzy na mocne alkohole o 15 proc., która weszła w życie od 1 stycznia 2014 r.
– Branża mocnych alkoholi powoli dochodzi do siebie po zapaści wywołanej podniesieniem podatku akcyzowego – uważa Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik CEDC, lidera polskiego rynku wódki.
W ślad za rosnącą sprzedażą wódki zwiększają się wpływy z akcyzy od mocnych alkoholi. Po dziesięciu miesiącach 2016 r. przekroczyły 6 mld zł. Przed rokiem były o prawie 390 mln zł niższe – podaje Ministerstwo Finansów. Z ustawy budżetowej wynika, że w całym 2016 r. wyniosą ok. 7,4 mld zł.