Katering napędza gastronomię

Na posiłki zamawiane pod wskazany adres przypada już co piąta złotówka z rynku restauracyjno-hotelarskiego. W 2017 r. znów wydamy na nie więcej.

Aktualizacja: 04.12.2016 20:07 Publikacja: 04.12.2016 19:35

Foto: 123RF

5,6 mld zł wyniesie wartość rynku kateringu w Polsce w 2017 r. – prognozuje firma badacza PMR. To o niecałe 6 proc. więcej niż w tym roku.

– Spodziewane spowolnienie tempa rozwoju gospodarczego oraz mniejsza liczba inwestycji związana ze spadkiem liczby nowych biurowców może sprawić, że przyszłoroczny wzrost rynku kateringu będzie o ok. 1 pkt proc. niższy niż w 2016 r. – mówi „Rzeczpospolitej" Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego i kierownik zespołu ekonometryków PMR. – Nadal jednak będzie to najszybciej rosnąca część branży HoReCa (hotele, restauracje, katering – red.) w Polsce – dodaje.

Zakaz handlu w niedzielę zaszkodzi?

Łączne wydatki na usługi hotelowe, restauracyjne i kateringowe sięgną w przyszłym roku 28 mld zł. Będą o 5 proc. wyższe niż w 2016 r. wobec 6-proc. wzrostu w tym roku. Tempo, w jakim rosną, jest szybsze od tego, jakie notuje PKB (rząd szacuje, że w tym roku zwiększy się on od 2,5 do 3 proc.).

– Rok 2016 jest dla branży HoReCa najlepszy od kilku lat. Przyczyniły się do tego przede wszystkim wprowadzenie programu 500+ oraz fakt, że znacznie więcej Polaków niż w latach ubiegłych spędziło wakacje w kraju – wyjaśnia Jarosław Frontczak. – Dziś nie wiadomo, czy przyszłoroczne lato będzie podobne. Czynnikiem ryzyka dla tego rynku jest także wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę. Może ono doprowadzić do przejściowego spowolnienia w segmencie restauracyjnym – dodaje.

Z czasem jednak, jak zaznacza, konsumenci powinni powrócić do lokali gastronomicznych w centrach miast. W ostatnich latach te placówki, szczególnie w mniejszych miastach, opustoszały z powodu rosnącej liczby galerii handlowych kuszących klientów nie tylko ofertą sklepów, ale także restauracji i kawiarni.

Rynek kateringowy w Polsce rośnie zarówno za sprawą usług dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Wprawdzie słabnie zapotrzebowanie ze strony szkół czy szpitali, które w większości korzystają już z zewnętrznych dostaw posiłków, ale za to firmy organizują więcej imprez dla klientów i pracowników. – Coraz liczniejszą grupę stanowią konsumenci, którzy m.in. z braku czasu korzystają z posiłków dostarczanych im na zamówienie – mówi Jarosław Frontczak.

Robią to tym chętniej, że oferta posiłków dostarczanych pod wskazany adres jest coraz bogatsza. W ostatnich latach w naszym kraju modny stał się katering dietetyczny.

Z kolei ostatnie dni roku to czas wzmożonych zamówień na imprezy świąteczne. Warszawska firma Deli Catering wycenia wartość kateringu świątecznego na 40–50 mln zł i szacuje, że rośnie on o kilka procent rocznie. To nadal mniej niż na Zachodzie, jednak tradycje korzystania z tych usług nad Wisłą mają zaledwie kilkanaście, a nie jak tam kilkadziesiąt lat.

Coraz chętniej dania na wigilijne stoły zmawiają osoby prywatne. Nadal jednak największy udział w wydatkach na katering świąteczny mają firmy. To właśnie one, zarówno małe i średnie, jak i korporacje, będą w kolejnych latach napędzać tę część rynku.

– Wiąże się to z coraz większą liczbą działań marketingowych i komunikacyjnych podejmowanych w okresie świątecznym – komentuje Damian Wiatrak, dyrektor zarządzający Deli Catering. – Wolniejsze tempo rozwoju usług w segmencie klienta indywidualnego związane jest ze znacznie mniejszymi potrzebami, a także, siłą rzeczy, mniej zasobnym budżetem w porównaniu z firmami – dodaje.

Jednym z motorów usług kateringowych jest rozwijająca się branża MICE (spotkania, imprezy motywacyjne, konferencje, wydarzenia). Napędzała ją m.in. rosnąca liczba centrów kongresowych, dużych hal oraz hoteli. – Polska cały czas goni Zachód pod względem skali organizowanych wydarzeń i imprez, ale ich znaczenie jest już u nas doceniane niemal tak samo mocno jak w innych krajach Europy czy w Stanach Zjednoczonych – ocenia Marta Dunin-Michałowska, prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej oraz szefowa Mea Group. – Dlatego perspektywy dla branży MICE są bardzo optymistyczne – dodaje.

Najsłabsi upadną

W ostatnich czasach, jak zaznacza, rośnie nie tylko liczba, ale i różnorodność imprez. Są to np. promocje produktowe, festiwale czy imprezy w strefie kibica. – Oczekiwania uczestników stale rosną, a organizatorzy prześcigają się w pomysłach, jak ich zaskoczyć nowościami i coraz atrakcyjniejszymi rozwiązaniami – mówi Marta Dunin-Michałowska. – To szansa dla branży eventowej, bo siłą rzeczy muszą rosnąć kompetencje agencji i firm podwykonawczych, a także budżety przeznaczane na realizację wydarzeń specjalnych – podkreśla.

Rosnące wymagania, w połączeniu z nasilającą się konkurencją, mogą skutkować nasileniem się konsolidacji rozdrobnionej branży kateringowej. W Deli Catering uważają, że może dojść do niej w najbliższych latach, m.in. dlatego, że możliwości rozwoju wielu mikroprzedsiębiorstw ograniczają bariery sprzętowe i logistyczne.

Opinie

Michał Kozak, dyr. generalny MCC Mazurkas & Mazurkas Catering 360°

Grudzień jest dla nas jednym z najgorętszych miesięcy w roku. Coraz więcej firm organizuje wtedy imprezy świąteczne, nie tylko w swoich siedzibach, ale także w miejscach eventowych. Oprawa kateringowa podczas takich spotkań musi być wyjątkowa, z odpowiednio dobraną scenografią świąteczną. Zdarza się, że w ciągu jednego dnia obsługujemy kilkanaście wydarzeń w różnych lokalizacjach, nie tylko w Warszawie, ale na terenie całej Polski. Rok 2016 jest dla nas rekordowy, a obroty przekraczają nasze ubiegłoroczne założenia. To m.in. efekt wprowadzenia nowych produktów, otwarcia oddziału na rynku śląsko-małopolskim i obsługi tak dużych imprez jak szczyt NATO w Warszawie.

Sylwester Cacek, przewodniczący prezydium Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu

Rynek gastronomiczny jest w długookresowym trendzie wzrostowym. W dużej mierze ma to związek ze zmieniającymi się obyczajami Polaków. Chętniej jadają poza domem, upodobniając się pod tym kątem do mieszkańców Europy Zachodniej. Problemem branży z pewnością będzie rosnąca presja kosztowa. Wyzwaniem może okazać się też niepewne otoczenie legislacyjne, w tym aktywność fiskusa, który próbuje kwestionować rozliczenia podatkowe firm gastronomicznych dokonywane na bazie indywidualnych interpretacji podatkowych. Wyzwaniem będzie również projektowany zakaz handlu w niedzielę. W centrach handlowych działa duża część lokali gastronomicznych.

Gonimy Zachód

Irlandczyk wydaje najwięcej

35 zł w ciągu tygodnia oraz 33 zł w weekend to przeciętne wydatki Polaka na jedzenie poza domem – wynika z raportu „Polska na talerzu 2016 r." sieci Makro Cash & Carry. To wciąż zbyt mało, by znaleźć się w europejskiej czołówce. Firma badawcza PMR zwraca uwagę, że daleko nam nawet do naszych sąsiadów. Powołując się na dane Eurostatu, podaje, że Polacy przeznaczają na usługi hotelowe i restauracyjne 3,2 proc. budżetów domowych. W Czechach udziały te wynoszą 8,4 proc., na Słowacji 5,4 proc., a w Niemczech 5,3 proc. W czołówce krajów Europy z najwyższymi wydatkami per capita na gastronomię są Irlandia, Hiszpania, Austria, Szwajcaria i Wielka Brytania – szacuje Euromonitor International.

5,6 mld zł wyniesie wartość rynku kateringu w Polsce w 2017 r. – prognozuje firma badacza PMR. To o niecałe 6 proc. więcej niż w tym roku.

– Spodziewane spowolnienie tempa rozwoju gospodarczego oraz mniejsza liczba inwestycji związana ze spadkiem liczby nowych biurowców może sprawić, że przyszłoroczny wzrost rynku kateringu będzie o ok. 1 pkt proc. niższy niż w 2016 r. – mówi „Rzeczpospolitej" Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego i kierownik zespołu ekonometryków PMR. – Nadal jednak będzie to najszybciej rosnąca część branży HoReCa (hotele, restauracje, katering – red.) w Polsce – dodaje.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku