Drugie podejście AB InBev do debiutu w Azji

Największa na świecie grupa piwowarska podjęła drugą próbę wyodrębnienia swego działu azjatyckiego poprzez ogłoszenie pierwotnej oferty publicznej IPO w Hongkongu i liczy na pozyskanie do 6,6 mld dolarów. Byłby to drugi na świecie tak duży debiut w tym roku

Publikacja: 17.09.2019 15:40

Drugie podejście AB InBev do debiutu w Azji

Foto: Bloomberg

Belgijska AB InBev zrezygnowała w lipcu z wprowadzenia na giełdę filii Budweiser Brewing Company APAC za 9,8 mld dolarów, bo uznała wówczas, że warunki na rynku nie sprzyjają temu.

Obecnie zamierza zaoferować 1,3 mln akcji w cenie 27-30 dolarów hongkońskich. Projekt ma specjalną, rzadko stosowaną klauzulę, która pozwoli na zwiększenie oferty o maksimum 40 proc. W razie jej użycia i ogłoszenia maksymalnej ceny emisyjnej ten debiut mógłby dać grupie 6,6 mld dolarów; bez klauzuli AB InBev pozyskałaby 4,8 mld.

Nawet jeśli grupa ogłosi najniższą cenę emisyjną, to i tak debiut będzie drugi co do wielkości na świecie w tym roku, po 8,1 mld dolarów uzyskanych z debiutu w maju Uber Technologies - stwierdził Reuter na podstawie danych firmy Refinitiv.

Pieniądze z debiutu posłużą do zmniejszenia długu, który przekracza 100 mld dolarów od czasu kupienia w 2016 r. konkurencyjnego giganta SABMiller.

Obecny debiut będzie zdecydowanym wzmocnieniem Hongkongu po odroczeniu wejścia na tamtejszą giełdę przez Alibaba Group Holding z powodu niepokojów politycznych w tym mieście. - Można by powiedzieć, że warunki są trudniejsze, ale gdy słuchamy potencjalnych inwestorów, to wierzymy, że panuje duże zainteresowanie tą operacją - stwierdził prezes Budweiser APAC, Jan Craps.

Nowy projekt debiutu wyklucza australijską filię grupy, która sprzedała ją za 11 mld dolarów grupie Asahi wkrótce po rezygnacji z pierwszego podejścia. Bez Australii działalność AB InBev skupi się bardziej na szybko rosnących rynkach: Chinach, Indiach i Wietnamie, co szybciej zapewni jej wyższą wartość rynkową. A Budweiser APAC mająca ponad 50 marek piwa, m.in. Stella Artois i Corona, osiągnęła przed debiutem wycenę 45,6-50,7 mld dolarów.

Belgijska AB InBev zrezygnowała w lipcu z wprowadzenia na giełdę filii Budweiser Brewing Company APAC za 9,8 mld dolarów, bo uznała wówczas, że warunki na rynku nie sprzyjają temu.

Obecnie zamierza zaoferować 1,3 mln akcji w cenie 27-30 dolarów hongkońskich. Projekt ma specjalną, rzadko stosowaną klauzulę, która pozwoli na zwiększenie oferty o maksimum 40 proc. W razie jej użycia i ogłoszenia maksymalnej ceny emisyjnej ten debiut mógłby dać grupie 6,6 mld dolarów; bez klauzuli AB InBev pozyskałaby 4,8 mld.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”