Rośliny zamiast mięsa

W pierwszym półroczu sprzedaż wegańskich alternatyw dla tradycyjnego nabiału wzrosła o 50 proc., zaś mięsa o 179 proc. Kupuje je już 1,5 mln domów.

Publikacja: 04.08.2021 21:00

Roślinne alternatywy szturmują polskie sklepy i ofertę restauracji

Roślinne alternatywy szturmują polskie sklepy i ofertę restauracji

Foto: AFP

Roślinne dania szturmem wdarły się na polskie stoły. Rekordowe wzrosty roślinnych zamienników oraz jednocześnie 10,2 proc. spadku sprzedaży świeżego mięsa pokazują, że Polacy zmieniają przyzwyczajenia żywieniowe. Z danych GfK Polonia, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, iż roślinne alternatywy kupiło w półroczu o 800 tys. gospodarstw domowych więcej i robi to już 1,5 mln. To 11,4 proc. ogółu, znacznie więcej niż nawet optymistyczne liczby wegan i wegetarian, co potwierdza, iż zamienniki kupują coraz częściej konsumenci jadający mięso, ale ograniczający jego spożycie. Dzięki tej grupie nowe kategorie mogą w rekordowym tempie podbijać rynek.

Czytaj także: Szczyt mięsa coraz bliżej. Popyt spada, ceny rosną

Rynek mocno w górę

– Należy spodziewać się coraz większego wyboru produktów oznaczonych jako eko, bio czy vege, co potwierdzają dynamiczne wzrosty zakupów w tych segmentach – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W tym roku znaczna grupa polskich konsumentów deklaruje przywiązywanie większej wagi do diety oraz składników kupowanych produktów – wszystko w trosce o zdrowie i kondycję, zarówno mentalną, jak i fizyczną – dodaje.

Trend taki widać na całym świecie. Według szacunków do 2029 r. światowy rynek roślinnych alternatyw mięsa ma wzrosnąć do 140 mld dol., czyli 10 proc. rynku mięsnego. W Polsce ten poziom może zostać osiągnięty szybciej, handlowcy i producenci wskazują na rekordowe wyniki.

– Dynamika jest znacząca: łączna masa sprzedaży produktów roślinnych wyprodukowanych przez nas w 2021 r. jest ponad cztery razy większa niż w 2020. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii produktowych – mówi Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów. Grupa wprowadziła linię roślinną Z Gruntu Dobre już w 2017 r., jako pierwsza z czołowych producentów branży. – Liczba osób ograniczających spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz roślinnych rośnie. Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do diety i dbają o jej wzbogacanie w produkty roślinne, również wtedy, gdy regularnie spożywają mięso – dodaje. Dlatego linia roślinna jest dopełnieniem naszej oferty, w tym roku w linii Z Gruntu Dobre pojawiły się dania gotowe w nowej odsłonie, a także propozycje grillowe.

Wzrosty potwierdzają handlowcy, jak Żabka z marką Plant Hunter. – Rozwój kategorii produktów roślinnych wpisuje się w nową Strategię Odpowiedzialności, której jednym z celów jest zwiększenie do 2023 r. udziału produktów roślinnych marek własnych w wartości sprzedaży do 20 proc. – podaje biuro prasowe Żabka Polska.

Wysyp produktów

– Chociaż polski rynek nie jest jeszcze tak rozwinięty jak w krajach zachodniej Europy, możemy z pewnością zaobserwować dynamiczny wzrost segmentu produktów roślinnych będących alternatywami dla mięsa i nabiału – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka, która ma w ofercie markę własną GoBio, obecnie liczącą niemalże 50 artykułów. – Obecnie oferujemy już ponad 30 wariantów produktów dla wegetarian i wegan, a do końca tego roku planujemy dalsze rozszerzenie oferty. Naszym zdaniem rosnąca świadomość żywieniowa Polaków prowadzić będzie do coraz częstszego wybierania przez klientów alternatyw dla mięsa i nabiału – dodaje.

– Roślinne alternatywy dla produktów odzwierzęcych już teraz podbijają serca konsumentów z całego świata. W ciągu ostatnich dwóch lat wartość sprzedaży w sektorze roślinnych alternatyw w Europie wzrosła o połowę! Takiego rekordowego wyniku w historii jeszcze nie było – mówi Patricia Homa, Dyrektorka Fundacji ProVeg Polska. – Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych i zachowań konsumpcyjnych. Będą wybierać firmy, które podzielają ich wartości w ważnych społecznie kwestiach oraz w coraz większym stopniu traktować rośliny jako podstawowy składnik w swojej diecie, mając na uwadze swoje zdrowie i dobro planety – dodaje.

Na przełomie 2021/2022 r. wegańskie alternatywy ma też zaprezentować Mlekpol, znany z marki Łaciate. W styczniu na rynku zadebiutowała taka oferta Drobimexu pod marką Veggie. Pamapol wprowadził na rynek nową markę wegańskich dań gotowych. Z kolei grupa Olewnik wprowadziła m.in. roślinną kaszankę na grilla czy kiełbaski z burakiem.

Roślinne dania szturmem wdarły się na polskie stoły. Rekordowe wzrosty roślinnych zamienników oraz jednocześnie 10,2 proc. spadku sprzedaży świeżego mięsa pokazują, że Polacy zmieniają przyzwyczajenia żywieniowe. Z danych GfK Polonia, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, iż roślinne alternatywy kupiło w półroczu o 800 tys. gospodarstw domowych więcej i robi to już 1,5 mln. To 11,4 proc. ogółu, znacznie więcej niż nawet optymistyczne liczby wegan i wegetarian, co potwierdza, iż zamienniki kupują coraz częściej konsumenci jadający mięso, ale ograniczający jego spożycie. Dzięki tej grupie nowe kategorie mogą w rekordowym tempie podbijać rynek.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”