Ekspresowy debiut kawowej firmy

JDE Peet's, firma oferująca paczkowaną kawę potrzebowała zaledwie 72 godzin na sprzedanie swych akcji w ramach największego w tym roku debiutu w Europie To zastój z powodu pandemii skłonił inwestorów do skorzystania z okazji

Aktualizacja: 31.05.2020 12:19 Publikacja: 31.05.2020 11:37

Ekspresowy debiut kawowej firmy

Foto: Simon Dawson

W ramach pierwotnej oferty publicznej (IPO) JDE Peet's, właściciel, marek kawy, L'OR, Jacobs, Douwe Egberts,. Senseo, Tassimo, Moccona, Kenco, Pickwick, Pilao i Peet's Coffee pozyskała w piątek 2,25 mld euro, a 20 banków związanych z organizacją debiutu zainkasuje 59,8 mln dolarów honorariów, w tym globalni koordynatorzy BNP Paribas JP Morgan i Goldman Sachs po 6,2 mln — oceniła firma Refinitiv.

Duże zainteresowanie inwestorów w rodzaju Quantum Partners George Sorosa skłoniło JDE do przyspieszenia wejścia na giełdę spodziewanego w czerwcu. Rosnący popyt i wirtualny marketing okazały się skuteczniejsze od tradycyjnej formy prezentacji kandydata, roadshow, pozwalając inwestorom oszczędzić czas i otwierając w przyszłości możliwość zmian w trybie sprzedaży akcji w ramach IPO.

Doradzający przy tej operacji zaczęli zachęcać inwestorów już na początku roku, przed pojawieniem się w Europie pandemii, która wszystko zahamowała — Pozytywna reakcja inwestorów dała nam pewność, że pojawi się dostateczny popyt na akcje w rozsądnej cenie, nawet w nadzwyczajnych okolicznościach — powiedział Reuterowi przedstawiciel jednego z banków uczestniczących w operacji.

Przygotowania nabrały tempa w ostatnich 3 tygodniach, wirtualne prezentacje (roadshows) zakończyły się w ciągu 72 godzin zamiast podróży członków kierownictwa na spotkania z inwestorami w eleganckich hotelach na świecie. Rozmowy z nimi i z analitykami odbywały się poprzez Webex albo inne platformy technologiczne, bo doradzający uruchomili specjalne linie dla inwestorów. W największej konferencji uczestniczyło 150 chętnych.

Wszystko zaczęło się w grudniu 2019, gdy Jacobs Douwe Egberts (JDE) ogłosiła o połączeniu się z Peet's Coffee w światowego lidera o dominującej pozycji w ponad 20 krajach i o zamiarze rozważenia debiutu giełdowego Połączona grupa jest obecna w ponad 140 krajach, osiąga obroty 7 mld euro. JDE istnieje od ponad 265 lat oferując paczkowaną kawę i herbatę. Peet's założył w 1966 r. w Berkeley Alfred Peet zaczynając od importu najlepszych ziaren, ich ręcznego prażenia i przygotowywania napojów. Obecnie gotowe napoje (RTD) tej firmy są dostępne w 15 tys. sklepów spożywczych w Stanach.

Przy całym sukcesie debiutu JDE Peet's liczba dalszych debiutów w tym roku będzie raczej mała, bo tylko duże firmy działające w kilku krajach i w bardziej elastycznych sektorach zaryzykują podobne decyzje. — Rynek stal się bardzo selektywny — stwierdził jeden z rozmówców agencji.

W ramach pierwotnej oferty publicznej (IPO) JDE Peet's, właściciel, marek kawy, L'OR, Jacobs, Douwe Egberts,. Senseo, Tassimo, Moccona, Kenco, Pickwick, Pilao i Peet's Coffee pozyskała w piątek 2,25 mld euro, a 20 banków związanych z organizacją debiutu zainkasuje 59,8 mln dolarów honorariów, w tym globalni koordynatorzy BNP Paribas JP Morgan i Goldman Sachs po 6,2 mln — oceniła firma Refinitiv.

Duże zainteresowanie inwestorów w rodzaju Quantum Partners George Sorosa skłoniło JDE do przyspieszenia wejścia na giełdę spodziewanego w czerwcu. Rosnący popyt i wirtualny marketing okazały się skuteczniejsze od tradycyjnej formy prezentacji kandydata, roadshow, pozwalając inwestorom oszczędzić czas i otwierając w przyszłości możliwość zmian w trybie sprzedaży akcji w ramach IPO.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme