Ekspresowy debiut kawowej firmy

JDE Peet's, firma oferująca paczkowaną kawę potrzebowała zaledwie 72 godzin na sprzedanie swych akcji w ramach największego w tym roku debiutu w Europie To zastój z powodu pandemii skłonił inwestorów do skorzystania z okazji

Aktualizacja: 31.05.2020 12:19 Publikacja: 31.05.2020 11:37

Ekspresowy debiut kawowej firmy

Foto: Simon Dawson

W ramach pierwotnej oferty publicznej (IPO) JDE Peet's, właściciel, marek kawy, L'OR, Jacobs, Douwe Egberts,. Senseo, Tassimo, Moccona, Kenco, Pickwick, Pilao i Peet's Coffee pozyskała w piątek 2,25 mld euro, a 20 banków związanych z organizacją debiutu zainkasuje 59,8 mln dolarów honorariów, w tym globalni koordynatorzy BNP Paribas JP Morgan i Goldman Sachs po 6,2 mln — oceniła firma Refinitiv.

Duże zainteresowanie inwestorów w rodzaju Quantum Partners George Sorosa skłoniło JDE do przyspieszenia wejścia na giełdę spodziewanego w czerwcu. Rosnący popyt i wirtualny marketing okazały się skuteczniejsze od tradycyjnej formy prezentacji kandydata, roadshow, pozwalając inwestorom oszczędzić czas i otwierając w przyszłości możliwość zmian w trybie sprzedaży akcji w ramach IPO.

Doradzający przy tej operacji zaczęli zachęcać inwestorów już na początku roku, przed pojawieniem się w Europie pandemii, która wszystko zahamowała — Pozytywna reakcja inwestorów dała nam pewność, że pojawi się dostateczny popyt na akcje w rozsądnej cenie, nawet w nadzwyczajnych okolicznościach — powiedział Reuterowi przedstawiciel jednego z banków uczestniczących w operacji.

Przygotowania nabrały tempa w ostatnich 3 tygodniach, wirtualne prezentacje (roadshows) zakończyły się w ciągu 72 godzin zamiast podróży członków kierownictwa na spotkania z inwestorami w eleganckich hotelach na świecie. Rozmowy z nimi i z analitykami odbywały się poprzez Webex albo inne platformy technologiczne, bo doradzający uruchomili specjalne linie dla inwestorów. W największej konferencji uczestniczyło 150 chętnych.

Wszystko zaczęło się w grudniu 2019, gdy Jacobs Douwe Egberts (JDE) ogłosiła o połączeniu się z Peet's Coffee w światowego lidera o dominującej pozycji w ponad 20 krajach i o zamiarze rozważenia debiutu giełdowego Połączona grupa jest obecna w ponad 140 krajach, osiąga obroty 7 mld euro. JDE istnieje od ponad 265 lat oferując paczkowaną kawę i herbatę. Peet's założył w 1966 r. w Berkeley Alfred Peet zaczynając od importu najlepszych ziaren, ich ręcznego prażenia i przygotowywania napojów. Obecnie gotowe napoje (RTD) tej firmy są dostępne w 15 tys. sklepów spożywczych w Stanach.

Przy całym sukcesie debiutu JDE Peet's liczba dalszych debiutów w tym roku będzie raczej mała, bo tylko duże firmy działające w kilku krajach i w bardziej elastycznych sektorach zaryzykują podobne decyzje. — Rynek stal się bardzo selektywny — stwierdził jeden z rozmówców agencji.

W ramach pierwotnej oferty publicznej (IPO) JDE Peet's, właściciel, marek kawy, L'OR, Jacobs, Douwe Egberts,. Senseo, Tassimo, Moccona, Kenco, Pickwick, Pilao i Peet's Coffee pozyskała w piątek 2,25 mld euro, a 20 banków związanych z organizacją debiutu zainkasuje 59,8 mln dolarów honorariów, w tym globalni koordynatorzy BNP Paribas JP Morgan i Goldman Sachs po 6,2 mln — oceniła firma Refinitiv.

Duże zainteresowanie inwestorów w rodzaju Quantum Partners George Sorosa skłoniło JDE do przyspieszenia wejścia na giełdę spodziewanego w czerwcu. Rosnący popyt i wirtualny marketing okazały się skuteczniejsze od tradycyjnej formy prezentacji kandydata, roadshow, pozwalając inwestorom oszczędzić czas i otwierając w przyszłości możliwość zmian w trybie sprzedaży akcji w ramach IPO.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu