Burbon podbija świat

Amerykański burbon osiągnie do 2020 r. największą dynamikę wzrostu na światowym rynku alkoholi, przed tequilą, koniakiem i szkocką whisky — wynika z opracowania International Wine & Spirit Research (IWSR) na salon Vinexpo.

Publikacja: 02.05.2017 13:02

Wódka jest nadal najlepiej sprzedającym się na świecie międzynarodowym rodzajem alkoholu, w 2016 r. sprzedano 459 mln skrzynek po 9 litrów, jednak jej sprzedaż maleje głównie na skutek kryzysu w Rosji i na Ukrainie, w latach 2016-20 powinna zmaleć o 4,3 proc.

Z drugiej strony znacznie skromniejszą sprzedaż burbona (41 mln skrzynek w 2016 r.) czeka dużo lepsza przyszłość, bo powinna zwiększyć się o 14 proc. w tym samym okresie.

— Amerykański burbon zyskuje na istotnym czynniku mody w Stanach lub w Europie związanym z młodymi pokoleniami i popularnościom rzemieślniczych gorzelni — wyjaśnił dyrektor generalny Vinexpo, Guillaume Deglise, międzynarodowego salonu wina, który odbędzie się 18-21 czerwca w Bordeaux.

Wśród młodych ludzi panuje tendencja odchodzenia od znanych marek i szukania wyrobów pochodzących od małych producentów, często aromatyzowanych cynamonem lub wanilią.

— Poziom wzrostu sprzedaży burbona jest nawet w W. Brytarniii większy niż szkockiej — dodał Deglise.

Niektóre duże grupy wykupiły już rzemieślnicze marki, np. Pernod Ricard przejął w końcu 2016 r. większościowy udział w firmie Smooth Ambler, produkującej burbona Old Scout.

Demokratyzacja wina w Chinach

W sektorze win Stany Zjednoczone stały się w 2014 r. największym na świecie konsumentem (341,5 mln skrzynek) przed Francją i pewnie zwiększą ten dystans wraz ze spodziewanym wzrostem spożycia o 4,9 proc. na mieszkańca, nadal dość niskim.

Z kolei Chiny zaznaczą swą obecność na światowym rynku, bo rynek wina pod względem wartości ma zwiększyć się do 2020 r. o 40 proc., co pozwoli awansować temu krajowi z czwartego na drugie miejsce przed W. Brytanię i Francję. Po zniknięciu tradycji wręczania służbowych prezentów, czemu wypowiedział walkę rząd w Pekinie, chiński rynek jest teraz napędzany prawdziwym spożyciem, które obejmuje klasę średnią będącą w pełnej ekspansji — wyjaśnił Deglise.

Doszło do demokratyzacji rynku, zwłaszcza dzięki elektronicznej dystrybucji w miastach średniej wielkości głownie win średniej klasy. Wzrosło zainteresowanie winem wśród młodych pokoleń i kobiet, które odchodzą od picia trunków o wyższej zawartości alkoholu, np. najbardziej popularnego w kraju baiju.

Spożycie wina będzie z kolei w dalszym ciągu malało na południu Europy i we Francji na skutek ogólnie trudnej sytuacji i zmiany upodobań. Na rynku win musujących będącym w pełnym rozkwicie (wzrost sprzedaży o 7,1 proc. w 2016 r., przy spadku rynki win o 1,2 proc.) sprzedaż szampanów będzie tracić na rzecz włoskiego prosecco. Popularność tego wina nie maleje zwłaszcza we Włoszech, W. Brytanii, USA i Francji, do 2020 r. jego sprzedaż wzrośnie o 3,6 proc.

— Prosecco stało się produktem na każdą okazję, można je pić stale ze względu na niską cenę, a jego producenci potrafili wykorzystać urok Włoch — uważa G. Deglise.

Wódka jest nadal najlepiej sprzedającym się na świecie międzynarodowym rodzajem alkoholu, w 2016 r. sprzedano 459 mln skrzynek po 9 litrów, jednak jej sprzedaż maleje głównie na skutek kryzysu w Rosji i na Ukrainie, w latach 2016-20 powinna zmaleć o 4,3 proc.

Z drugiej strony znacznie skromniejszą sprzedaż burbona (41 mln skrzynek w 2016 r.) czeka dużo lepsza przyszłość, bo powinna zwiększyć się o 14 proc. w tym samym okresie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Polacy oszczędzają i nie marnują żywności
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli