Żabka przejęła Maczfit i zaleje kraj daniami z cateringu

Przejęcie firmy Maczfit oznacza pojawienie się jej zestawów na masową skalę w sklepach. Zyskać może na tym paradoksalnie nawet konkurencja, bo rynek się rozwinie.

Aktualizacja: 12.03.2021 06:05 Publikacja: 11.03.2021 21:00

Żabka przejęła Maczfit i zaleje kraj daniami z cateringu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Żabka poinformowała o zakupie większościowego pakietu akcji spółki Maczfit, lidera rynku cateringu dietetycznego. Nie podano wartości transakcji, jednak dotychczasowy główny udziałowiec, czyli Resource Partners, inwestował ok. kilkunastu milionów euro. – Do tej pory byli jedynym funduszem obecnym w cateringach dietetycznych, a teraz ogłaszają, że równo po 26 miesiącach wychodzą z Maczfita na zwrocie 3,6 razy – podaje Dietly, porównywarka cateringów dietetycznych.

Na szeroką skalę

Żabka nie podaje informacji o planach wobec spółki, ale z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że dystrybucja zestawów posiłków ruszy na szeroką skalę. Oferta pojawi się zwłaszcza w sklepach blisko osiedli czy biur. Docelowo może być we wszystkich placówkach, których jest już 7 tys.

– Dania pojawią się na półkach, ale również będzie można odbierać w sklepach zamówione online zestawy. Prawdopodobnie w dystrybucję włączy się także Uber Eats już z Żabką współpracujący – mówi nasze źródło zbliżone do transakcji. Oznacza to mniejsze koszty dostawy i bardziej konkurencyjne warunki dostaw.

Żabka liczyć ma także na wykorzystanie zaplecza gastronomicznego i tworzenia również bardziej standardowych posiłków, nie tylko w wersji dietetycznej.

Czytaj także: Eurocash kupuje kolejną sieć sklepów

Sama sieć na razie nie komentuje planów odnośnie do sieci Maczfit – czeka z tym do czasu uzyskania zgody na sfinalizowanie transakcji przez UOKiK.

– Wykupienie pakietu większościowego Maczfita przez Żabkę to dobry znak dla całej branży – ocenia Przemysław Skokowski, prezes w Dietly.pl. – Cateringi dietetyczne były do tej pory postrzegane jako moda, ewenement, który prędzej czy później minie. Tak się jednak nie stało. Epidemia, a także światowe trendy związane z choćby otyłością, brakiem czasu czy zmianą trybu życia tylko przyspieszyły rozwój tego rynku – dodaje.

Bogata oferta

Cateringiem dietetycznym zajmuje się już ok. 800 firm, w 2020 r. Polacy kupili 35 mln dziennych zestawów, a rynek wart jest nawet 2 mld zł. – Maczfit jest jednym z liderów, ale w skali rynku odpowiada za kilka procent, w Polsce jest już ponad 700 podmiotów, które działają na bardzo podobnej ofercie – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food. – Podobnej, ale nie takiej samej, ponieważ, aby zatrzymać przy sobie obecnych klientów na dłużej, a także przyciągnąć nowych, trzeba oferować nie tylko wysoką jakość, ale i umieć wyróżnić się na tle konkurencji – dodaje.

Wejście Maczfit do masowej dystrybucji oznacza, że na zestawy trafią klienci, którzy dotąd mogli nie wiedzieć o takiej możliwości. – Zdrowe posiłki do domów zamawiają setki tysięcy Polaków, a będzie jeszcze więcej. Zarówno zainteresowanie, jak i wymagania klientów wciąż rosną. W efekcie pojawiają się na rynku nowe firmy, a już istniejące poszerzają ofertę o wyspecjalizowane diety – mówi Artur Rowiński, właściciel Be Diet Catering, oferującego zdrowy catering we współpracy z Ewą Chodakowską. – Zgodnie z planem w marcu wprowadziliśmy dietę dla kobiet w ciąży, a już na wiosnę szykujemy kolejne nowości – dodaje.

– Zainwestowaliśmy m.in. w linię produkcyjną, maszyny dbające o świeżość oraz wdrożenie autorskiego systemu IT, który – bazując na AI – pozwala na natychmiastową interakcję z klientami – mówi Lefteris Kavoukis, inwestor Be Diet Catering.

– Żabka może pomóc Maczfitowi w logistyce oraz zostać kolejnym kanałem dystrybucji. Dla Żabki natomiast to kolejny krok w rozwoju ich i tak już bogatej oferty – mówi Bartłomiej Foszer, inwestor i doradca strategiczny cateringu Pomelo. – Rynek cateringów dietetycznych, pomimo że rozwija się bardzo szybko, nie jest zbyt popularny wśród inwestorów. Nie wykluczam, że w tym roku doświadczymy kolejnych równie spektakularnych transakcji – dodaje.

Jak podkreśla, wiele cateringów sprofesjonalizowało się i jest gotowych na taki krok. Poza tym dynamika rozwoju całej branży diet pudełkowych sprawia, że coraz więcej podmiotów zauważa szereg benefitów wynikających z posiadania w swoim portfolio cateringu dietetycznego.

Żabka poinformowała o zakupie większościowego pakietu akcji spółki Maczfit, lidera rynku cateringu dietetycznego. Nie podano wartości transakcji, jednak dotychczasowy główny udziałowiec, czyli Resource Partners, inwestował ok. kilkunastu milionów euro. – Do tej pory byli jedynym funduszem obecnym w cateringach dietetycznych, a teraz ogłaszają, że równo po 26 miesiącach wychodzą z Maczfita na zwrocie 3,6 razy – podaje Dietly, porównywarka cateringów dietetycznych.

Na szeroką skalę

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku